Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: Obecná teorie (periodizace, terminologie, teoretická reflexe české populární hudby, klíčové osobnosti a díla, vznik muzikologické disciplíny Teorie a dějiny nonartificiání hudby). Historie, hudební analýza, estetika (swing, jazz, rock and roll, art rock, jazz rock, alternativa a underground, pop music, estrádní populární hudba, hudba kabaretů a divadel malých forem, populárně hudební melodram, syntézy populární hudby swingového typu s rockem apod.). Institucionálně-organizační zázemí české populární hudby (hudební nakladatelství, umělecké agentury, festivaly, Bratislavská lyra, Jazz univerziáda, Děčínská kotva apod.). Politické kontexty české populární hudby (domácí jazz a státní kulturní politika padesátých let, česká pop music v letech 1968 a 1969, rock a státní kulturní politika v období takzvané normalizace apod.). Sociální a sociologické kontexty české populární hudby (populárně hudební kultura trampského hnutí, rockeři, diskotéky, vesnické tancovačky apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 100 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je poznání významných momentů historie české populární hudby dvacátého století. Prostřednictvím vybraných kapitol a případových studií budou studenti seznámeni s historickou, estetickou, obecně i hudebně teoretickou problematikou konkrétních hudebních stylů (trampská píseň, swing, rock and roll, art rock, pop music, party sound apod.). Vybrané hudební jevy nebudou vysvětlovány izolovaně, ale budou důsledně zasazovány do širších společenských, kulturních, politických, ekonomických a jiných kontextů. Kurz vychází především z celostního a syntetického pojetí populárně hudební historie. Hledá kulturní, společenské, kulturně politické, ale i stylově-žánrové a jiné souvislosti či společné jmenovatele mezi historicky relativně vzdálenými hudebními érami (současný výklad populárně hudební problematiky takzvaných zlatých dekád: dvacátých a šedesátých let dvacátého století, společné principy zákazů populární hudby a s nimi spojených jevů politickou mocí v období první republiky a v období komunismu, zvláště v době takzvané normalizace apod.). Studenti poznají klíčové oblasti české populární hudby, naučí se nahlížet hudební jevy v širších souvislostech, bude posílena jejich schopnost syntetického pohledu.
Studenti získají vědomosti o klíčových osobnostech, stylech a dalších jevech české populární hudby dvacátého století. Uvědomí si rozmanitost české populární hudby, pochopí její odlišnosti od zahraničních vzorů, naučí se také uvažovat o populární hudbě jako o kulturně historickém a nikoliv pouze hudebním faktu.
|
Předpoklady
|
Student by se měl rámcově orientovat v dějinách hudby, estetických a sociologických kategoriích.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Účast ve výuce, důkladná znalost literatury a problematiky, s níž je student během kurzu seznámen, minimálně 70% v závěrečném zkouškovém testu
|
Doporučená literatura
|
-
BLÜML, Jan. (2017). Progresivní rock: světová a československá scéna ve vybraných reflexích. Praha.
-
Kotek, J. (1998). Dějiny české populární hudby a zpěvu: (1918-1968). Praha: Academia.
-
Kotek, J. (1990). O české populární hudbě a jejích posluchačích: od historie k současnosti. Praha: Panton.
-
Matzner, A., Poledňák, I., & Wasserberger, I. (1983). Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. [Díl 1]. Část věcná. Praha: Supraphon.
-
Vaněk, M. (2010). Byl to jenom rock and roll?: hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989. Praha: Academia.
|