Vyučující
|
-
Kubina Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osnova 1. Strukturalismus, sémiotika, poststrukturalismus a studium divadla V této části se budeme věnovat základům strukturálně funkcionálního uvažování o divadle, zejména v klasickém pojetí tzv. Pražské školy. Představíme základní koncepce a aplikace pojetí divadla jako systému znaků a také jeho rozvedení prostřednictvím teorie komunikace u Iva Osolsobě. Pozornost bude věnována také omezením pojetí divadla jako znakového, resp. komunikačního systému a návazné konceptualizaci toho, co se vzpírá konvenčnímu označování. 2. Estetika performativity V části věnované estetice performativity se budeme zabývat základními definicemi performativity a divadelnosti v umění, rozdíly mezi pojmy představení - inscenace a představení - performance. Podrobněji se zaměříme se na koncept performativity německé teatroložky Eriky Fischer-Lichte a jeho kritiku. Pozornost bude věnována také vztahu performativity a tělesnosti a fyzickým projevům aktérů/účastníků. 3. Mediální koncepce divadla Této části se soustředíme na pojetí divadla jako média a vztahu divadla a médií. Pozornost bude věnována zejména kulturní definici media a kritice lineárního komunikačního modelu, a důležitosti aktivity vnímatele. V souvislosti s otázkami (ne)reprodukovatelnosti divadelní události. Podrobný harmonogram bude upřesněn na úvodní hodině a zakotven v moodle, spolu s podrobnostmi k výuce a se studijními materiály.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 12.5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 37.5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na Základy teorie divadla 1 (ZTDV) a uvádí studující do třech významných proudů teoretického myšlení o divadle: strukturální teorie divadla a semiotika, performatika, mediální koncepce divadla. Soustředí se na představení klíčových konceptů jednotlivých teorií, jejich způsob rámování teatrologických témat, heuristický a analytický potenciál, stejně jako na jejich slabiny a omezení. Pozornost také věnujeme kulturním souvislostem a historickému zakotvení těchto teoretických proudů.
Studující získají přehled v konceptech divadelního strukturalismu a semiotiky, performatice a mediálních koncepcí divadla. Budou schopni je uplatnit při studiu a zejména analýze divadelních jevů a uvědomit si jejich limity. Studující si také procvičí skupinovou práci a způsoby prezentace probíráné látky skupinám mimo úzký okruh univerzitní (české) teatrologie.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu Základy teorie divadla1, schopnost číst odborný text v angličtině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Výuka je založena na kombinaci výkladu a diskuse nad českými a anglickými texty čtenými pravidelně během semestru. Příprava na diskusi předpokládá aktivní čtení a porozumění zadanému textu a vlastní přípravu témat k diskusi. Předmět má kombinované ukončení: studující získají známku za prezentaci o délce 10 minut, která se uskuteční ve zkouškovém období. Téma prezentace si vylosují na poslední hodině. Téma bude vycházet z probrané literatury, avšak na rozdíl od základů teorie divadla v zimním semestru bude hodnoceno využití literatury k odpovězení na obecnější teoretický problém nebo otázku. Před zkouškou studující získají zápočet za pravidelné odevzdání stručných shrnutí povinné literatury vždy před danou hodinou do odevzdávárny v moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
DERRIDA, Jacques. (1993). Signatura, událost, kontext. In Týž. Texty k dekonstrukci, s. 277 - 305.. Bratislava Kalligram.
-
FISCHER-LICHTE, Erika:. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011..
-
HONZL, Jindřich. (1940). Pohyb divadelního znaku.
-
KATTENBELT, Chiel. Intermediality in Theatre and Performance: Definitions, Perceptions and Medial Relationships. Culture, Language and Representation. Cultural Studies Journal of Universitat Jaume I Vol 7, 2008, p. 19?29..
-
KOUBOVÁ, Alice. (2020). Filosofické aspekty Estetiky performativity. Theatralia 2020: 2.
-
VELTRUSKÝ, Jiří. (1994). Příspěvky k teorii divadla. Praha.
|