Předmět: Didaktika hudební výchovy 2

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 2
Kód předmětu KMU/UZDI2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
Témata Využití moderních technologií a nových médií, ovládání práce s interaktivní tabulí, s audiovizuálním či audiálním materiálem (produkty nakladatelství Radioservis Nebojte se klasiky!!! Hudební škola na CD: hudební skladatelé, hudební nástroje, opera), Umění poslouchat hudbu Ilji Hurníka, pořady Leonarda Bernsteina s Filharmonií New York), orientace v internetových zdrojích poslechu hudby (YouTube, internetová rádia), stahování hudebních nahrávek (Amazon, Spotify, Naxos), znalost práce s hudebním softwarem notačním (Sibelius, Finale), výukovým (e-learningové kurzy Coursera, KhanAcademy), kompozičním a editačním (Audacity, Cubase), schopnost sdílení hudby (YouTube), hudební komunikace (Skype, WhatApp) i provázanosti s hudebně-sociálními sítěmi (Bandzone, Bandcamp). Alternativní hudební výchova, inspirace systémy Montessori, Waldorfské pedagogiky či metodou Suzuki. Osobnost učitele hudební výchovy, osvojení komunikačních dovedností, vytvoření příznivého klimatu ve třídě, podíl na osobnostním a hodnotovém růstu žáků, utváření jejich estetických postojů, formování jejich pozitivního vztahu k hudbě, umění a kultuře, různé podoby hodnocení, schopnost přijmout i poskytnout zpětnou vazbu. Iniciativa Učitel21. Provázanost s ostatními pedagogy, účast na školních projektech, vytváření mezioborových vazeb, komunikace s rodiči. Hudební výchova v současném světě, časopisy pro učitele hudební výchovy, činnost Společnosti pro hudební výchovu, České Orffovy společnosti, odborné konference a vzdělávací programy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Anotace předmětu Příprava absolventů studia muzikologie k učitelství hudební výchovy na druhém stupni základních škol a prvních dvou ročníků gymnázií. Výuka je realizována prezenčně formou přednášky a dvou seminářů. Cíle Po absolvování předmětu budou účastníci vzdělávání schopni: -charakterizovat podobu RVP v oblasti Umění a kultura, znát obsahové domény výuky hudební výchovy, orientovat se v náplni jednotlivých hudebních činností, -transformovat očekávané výstupy a navržené učivo do ŠVP, vytvořit tematický a časový plán, -přizpůsobit výuku hudební výchovy věku žáků i charakteru a požadavkům školy, -znát a analyzovat učivo hudební výchovy, orientovat se v učebnicích a metodických materiálech, on-line platformách pro výuku hudební výchovy i tipech ostatních hudebních pedagogů (např. Hudební výchova hravě, Učitelé hudební výchovy sobě na Facebooku), -navrhnout mezipředmětové vazby, iniciovat a připravit realizaci exkurze, návštěvy kulturní akce apod., -vytvořit přípravy na konkrétní vyučovací jednotku, -didakticky zprostředkovat učivo podle přípravy prostřednictvím hudebních činností vokálních, instrumentálních, poslechových a hudebně pohybových za ZŠ, příp. formou produkce, recepce a reflexe na SŠ, využívat didaktických pomůcek materiálních i digitálních, ovládat zvukovou techniku a hudební instrumentář, -využívat osvojené vyučovací metody (monologické, dialogické, brainstorming), se zvláštním zřetelem na metody aktivizační, -realizovat výuku hudební výchovy na základě efektivní organizace vyučovací jednotky, registrovat diverzitu psychologických potřeb jednotlivých žáků, ale zároveň korigovat jejich sociální interakci, vytvořit dobré klima ve třídě, realizovat výuku v on-line prostředí, hybridní formou, distančně synchronně i asynchronně, -uplatnit vhodné diagnostické metody k odhalení hudebnosti jednotlivých žáků, rozvíjet jejich aktivní i receptivní hudebnost prostřednictvím osvojování hudebních dovedností, umět zohlednit míru jejich individuální vyspělosti a hudebních vloh, pracovat s žáky méně hudebně vyspělými a naopak talentovanými s cílem podpořit je v dosahování jejich osobního maxima, -reflektovat průběh a výsledky výuky hudební výchovy, získávat i poskytovat zpětnou vazbu, využívat různých nástrojů hodnocení a klasifikace, -podílet se rozvoji osobnostního i hodnotového růstu žáků, formovat jejich estetické postoje, názory a vkus, kultivovat jejich vztah nejen k hudbě, ale i umění a kultuře, -podílet se na chodu školy, komunikovat s ostatními pedagogy i rodiči.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce

Doporučená literatura
  • Daniel, L. (1992). Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex.
  • Halasová, J., Velanová, A. Breviář k hudební výchově. Brno 1995.
  • Poledňák, Ivan. Hudebně pedagogické invence, Praha 2005.
  • Sedlák, F. (1984). Didaktika hudební výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Synek, J. (2004). Didaktika hudební výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr