|
Vyučující
|
-
Karlík Filip, Mgr. Ph.D.
-
Stratilková Martina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. tóny, tónové soustavy, notopis 2. takt a rytmus 3. přednesová a jiná označení 4. stupnice: durové, mollové, staré, zvláštní 5. intervaly základní a odvozené 6. souzvuky: kvintakordy, septakordy, nónové akordy a jejich obraty 7. hudební akustika, soustavy ladění 8. hudební nástroje a pěvecké hlasy, hudební soubory a partitury 9. Základy klasické harmonie: harmonie a tonální myšlení, čtyřhlasá sazba 10. trojzvuky a jejich spojování, kadence 11. septakordy a jejich spojování 12. melodické tóny
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 26 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získání spolehlivých základů hudební teorie nezbytných pro porozumění hudbě obecně i pro další studium hudebně teoretických disciplín.
Praktické zvládnutí základů hudební teorie zejména bezpečná znalost stupnic, intervalů, akordů a italského názvosloví, notografie, hudebních nástrojů, jejich ladění i instrumentace i zákonitostí akustiky.
|
|
Předpoklady
|
Žádné
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Studium literatury, jejíž znalost bude prověřena průběžně i v závěrečném písemném testu. Vypracování domácích úkolů z oblasti základní hudební nauky (notopis, intervaly, stupnice, akordy). Výběr a analýza audio ukázek k probíraným okruhům (metrorytmika takt a rytmus, melodika stupnice, harmonie akordy).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Grigová, V. (2003). Všeobecná hudební nauka. Olomouc: Alda.
-
Kofroň, J. (1996). Učebnice harmonie. Praha: Editio Bärenreiter Praha.
-
Pícha, F. (1961). Všeobecná hudební nauka. Praha: Státní hudební vydavatelství.
-
Zenkl, L. (2003). ABC hudební nauky. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon.
|