Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Mezi klíčová témata kurzu patří následující okruhy: teoretická reflexe populární hudby v českých zemích frankfurtská škola (T. W. Adorno) birmighamská škola (Centre for Contemporary Cultural Studies) nová muzikologie a Popular Music Studies (IASPM) specifické trendy po roce 1990 (sociologie vs. muzikologie, analýza rocku, objevování populární hudby mimo anglofonní prostředí, Jazz Studies, projekty apod.) východoevropská muzikologie populární hudby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje s teoretickými přístupy k populární hudbě, resp. s vývojem zkoumání populární hudby ve světovém i domácím kontextu.
Studenti získají znalost vývoje teoretické reflexe populární hudby, budou schopni uvažovat o vědeckých disciplínách v širších souvislostech, resp. ve vztahu k tomu, co podmiňuje jejich vznik a společenský význam.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se, že studenti mají vyšší znalost v oblasti dějin muzikologie, vědecké metodologie a hudební teorie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
--důkladná znalost literatury a problematiky, s níž je student během kurzu seznámen --splnění zadaných úkolů (obsahově i formálně na dobré úrovni) --student zpracuje a odprezentuje referát na přidělenou odbornou studii (rozsah 25 min., text i pp prezentace, možno používat hudební ukázky apod.; zejména je třeba se zaměřit na metodologii, uplatňované teoretické přístupy, jejich východiska apod.) --kromě referátu bude student prostřednictvím Moodlu pravidelně odevzdávat stručné písemné reflexe probíraných textů --výsledná zámka se bude opírat o kvalitu zpracovaných a odprezentovaných úkolů --hodnocena je i aktivita a diskusní přínost během hodin --pokud student neodevzdá a neodprezentuje zadané úkoly v zadaných termínech, nedostane atestaci
|
Doporučená literatura
|
-
Adorno, T. W. (2002). Essays on Music. Berkeley.
-
Edwards, Tim. (2010). Kulturální teorie. Praha.
-
Frith, Simon. (1998). Performing Rites: on the Value of Popular Music. Cambridge.
-
Hebdige, Dick. (2012). Subkultura a styl. Praha.
-
Willis, Paul. (1978). Profane Culture. London.
|