Předmět: Teorie hudebního zápisu

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Teorie hudebního zápisu
Kód předmětu KMU/THZPK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Spáčilová Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obecná problematika Definice, vymezení předmětného pole oboru teorie hudebního zápisu, základní pojmy, vymezení hudební paleografie a jejího místa oboru v systému hudebněvědných disciplín, hlavní etapy vývoje oboru: traktátová produkce evropského středověku, solesmeská reforma, univerzitní bádání, syntéza ve dvacátém století. 2. Písmo a notace Vývoj písma od piktografických systémů k systémům hláskovým, předmětové písmo, piktogramy, determinativy, ideogramy, fonetizace, fonogramy, analogie ve vývoji písma a notace, diastematizace. 3. Cheironomie a ekfonetická notace Podstata a funkce cheironomie, používané znaky, oblasti využívající cheironomii v historii i dnes. Podstata ekfonetické notace, regionální charakteristika, starořecké prósodické znaky. 4. Řecká notace Rozlišení instrumentální a vokální notace, historie obou typů, typologie znaků, vztahy s řeckou hudební teorií, prameny řecké hudby a jejich notační charakteristika. 5. Středověké písmenné soustavy a jejich užití Dazijská notace, intervalová notace, litterae significative, Boethiova notace, diastematizace na linku, typy aplikace písma pro hudební záznam: samostatně - ve spojení s notací neumovou, notační význam solmizace. 6. Latinské neumy Vymezení pojmu, vývojové větve podle regionů, typová klasifikace základních grafických typů neumové notace: typ virgální, jacentní a punktální, hlavní milníky ve vývoji bádání o neumové notaci. 7. Chorální notace Vymezení pojmu u Huttera a autorů německé školy. Grafické proměny neumových znaků, systém znaků a jejich frazeologie. Vývoj a typy notové osnovy, klíčů. Notační systémy chorály a specifika na českém území. 8. Sylabická notace Historické vymezení, znaková charakteristika - odvození notačních znaků od kvadrátní notace chorální, forma conductu a prameny a dobová reflexe sylabické notace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách. 9. Modální notace Historické vymezení obou typů, znaková charakteristika, odlišení pojmů: sylabická a melismatická notace, notace organa dupla, motetová notace; identifikace základních kompozičních technik notredamského vícehlasu a jejich notační zápis, prameny a dobová reflexe modální notace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách. 10. Předfrankonská a frankonská notace Historické vymezení obou typů, znaková charakteristika, prameny a dobová reflexe předfrankonské a frankonské notace, užívané menzurní vztahy a způsoby jejich identifikace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách. 11. Černá menzurální notace Historické vymezení obou typů, znaková charakteristika, odlišení italské a francouzské notace, zásady čtení ligatur, prameny a dobová reflexe černé menzurální notace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách. 12. Bílá menzurální notace Historické vymezení obou typů, znaková charakteristika, prameny a dobová reflexe bílé menzurální notace, notační jevy color a proporce, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 38 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurs uvádí do problematiky teorie a dějin notace. Podává přehled nejdůležitějších notačních systémů evropské hudby, přičemž studenti mají získat základní schopnost transkripce notových ukázek do moderní notace.
- student rozumí notačním principům užitým v různých historických obdobích i v současnosti - student zná historický vývoj notačních systémů - student je schopen identifikovat na předložených ukázkách historické notační typy od antiky po renesanci - student rozezná neumový notační záznam podle regionální provenience - student dokáže přepsat nekomplikovaný notační záznam středověké vícehlasé hudby - student se orientuje v historickém vývoji notačního záznamu hudby - student rozumí souvislostem notačního záznamu hudby a historických hudebních forem a žánrů - student zná a umí aplikovat pravidla pro transkripci vybraných starověkých a středověkých notací
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Seminární práce

Student by se měl orientovat v evropských hudebních dějinách. Představu o nárocích na studium student získá četbou speciálně připravené studijní opory: STRATILKOVÁ, Martina. (2013) Teorie hudebního zápisu. Olomouc: VUP.
Doporučená literatura
  • Apel, Willi. (1962). Die Notation der polyphonen Musik 900-1600, VEB Breitkopf - Härtel Musikverlag. Leipzig.
  • Besseler, Heinrich - Gülke, Peter. (1973). Schriftbild der mehrstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern. Band III/5, Leipzig l973. Leipzig.
  • Rybarič, Richard. (1982). Vývoj európskeho notopisu, Opus Bratislava 1982 (s. 7-125). Besseler, Heinrich - Gülke, Peter.
  • Stäblein, Bruno. (1975). Schriftbild der einstimmigen Musik. Musikgeschichte in Bildern, Band III,Lieferung 4, Leipzig 1975. Leipzig.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr