Předmět: Teorie hudebního zápisu

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Teorie hudebního zápisu
Kód předmětu KMU/THZK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Spáčilová Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obecná problematika Pojmy, historická a systematická problematika teorie hudebního zápisu, hudební paleografie 2. Cheironome a ekfonetická notace a písmenné notace Cheironomie, ekfonetická notace (včetně starořeckých prósodických znaků) a písmenné notace (řecká notace instrumentální a vokální, středověké písmenné soustavy), Quidonská ruka, systém hexachordů 3. Latinské neumy Vymezení pojmu a vývoj neumové notace, vývoj výzkumu neumové notace, druhová a znaková typologie 4. Nota choralis Obdobná struktura jako u neumové notace, vyšší zřetel k dění v českých zemích 5. Notace menzurální - problematika transkripce Modální notace Předfrankonská a frankonská notace Černá menzurální notace Bílá menzurální notace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 70 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 38 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurs uvádí do problematiky teorie a dějin notace. Podává přehled nejdůležitějších notačních systémů evropské hudby, přičemž studenti mají získat základní schopnost transkripce notových ukázek do moderní notace.
Student získá znalosti o historických notačních systémech a základní schopnost jejich přepisu do současné notace.
Předpoklady
Student by měl disponovat dobrou orientací v dějinách starší hudby.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Seminární práce

a) spolehlivá znalost problematiky historického vývoje v rozsahu přednesené látky a základní literatury (Rybarič, SČHK) b) spolehlivá znalost principů probraných notačních systémů a zásad jejich transkripce (se zvláštním důrazem na znaky neumové notace, menzurální notace - zde zejména čtení ligatur) c) vyhovující zpracování korespondenčního úkolu
Doporučená literatura
  • Apel, Willi. (1962). Die Notation der polyphonen Musik 900-1600, VEB Breitkopf - Härtel Musikverlag. Leipzig.
  • Besseler, Heinrich - Gülke, Peter. (1973). Schriftbild der mehrstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern. Band III/5, Leipzig l973. Leipzig.
  • Rybarič, Richard. (1982). Vývoj európskeho notopisu, Opus Bratislava 1982 (s. 7-125). Besseler, Heinrich - Gülke, Peter.
  • Stäblein, Bruno. (1975). Schriftbild der einstimmigen Musik. Musikgeschichte in Bildern, Band III,Lieferung 4, Leipzig 1975. Leipzig.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr