Název předmětu | Teorie hudebního zápisu 2 |
---|---|
Kód předmětu | KMU/THZ2 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Vícehlas a nové notační požadavky . 2. Sylabická notace: Historické vymezení. 3. Sylabická notace: Notační a transkripční charakteristiky. 4. Modální notace: Historické vymezení. 5. Modální notace: Notační a transkripční charakteristiky. 6. Prameny a dobová teoretická reflexe modální a sylabické notace. 7. Předfrankonská notace: Historické vymezení a notační principy. 8. Frankonská notace: Historické vymezení a notační principy. 9. Černá menzurální notace: Historické vymezení a notační principy francouzské menzurální notace. 10.Černá menzurální notace: Historické vymezení a notační principy italské menzurální notace. 11. Prameny a dobová teoretická reflexe černé menzurální notace. 12. Bílá menzurální notace. Historické vymezení, notační principy a dobová teoretická reflexe. Historické vymezení, znaková charakteristika, odlišení italské a francouzské notace, zásady čtení ligatur, prameny a dobová reflexe černé menzurální notace, zásady přepisu a jejich užití na konkrétních ukázkách.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení |
Kurs uvádí do problematiky teorie a dějin notace. Podává přehled nejdůležitějších notačních systémů evropské hudby, přičemž studenti mají získat základní schopnost transkripce notových ukázek do moderní notace.
Student rozumí notačním principům užitým v různých historických obdobích. Je schopen identifikovat na předložených ukázkách historické notační typy vícehlasé hudby dvanáctého století až renesance. Student dokáže přepsat do moderní notace nekomplikovaný notační záznam středověké vícehlasé hudby. Rozumí souvislostem notačního záznamu hudby a historických hudebních forem a žánrů. |
Předpoklady |
Student by měl disponovat dobrou orientací v dějinách starší hudby a problematice notace jednohlasé hudby.
KMU/TEHZ1 ----- nebo ----- KMU/THZ1 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Seminární práce
a) spolehlivá znalost problematiky historického vývoje v rozsahu přednesené látky a základní literatury (Rybarič, Plocek) b) spolehlivá znalost principů probraných notačních systémů a zásad jejich transkripce (se zvláštním důrazem menzurní vztahy a čtení ligatur) c) vyhovující zpracování seminární práce: transkripce vybrané ukázky menzurální notace v ediční úpravě (student použije notační software) a vyhotovení zprávy o přepisu. d) úspěšná transkripce krátkého úseku z vybrané ukázky |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie (2022) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie (2017) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |