Název předmětu | Sluchová analýza |
---|---|
Kód předmětu | KMU/SLUK |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Zpěv a identifikace melodických intervalů přesahujících oktávu Intonace a záznam těchto stoupajících a klesajících intervalů: nóna, decima, undecima, duodecima, tercdecima, kvartdecima, dvojoktáva 2. Zpěv a identifikace harmonických intervalů přesahujících oktávu Intonace a záznam těchto intervalů, které zaznějí v souzvuku: nóna, decima, undecima, duodecima, tercdecima, kvartdecima, dvojoktáva 3. Zpěv a identifikace doškálných septakordů na bázi dur a moll i s jejich obraty Intonace a záznam čtyř doškálných septakordů s jejich obraty, jejichž kvintakord má durový či mollový tónorod: septakordy tvrdě velký, tvrdě malý, měkce velký, měkce malý. 4. Zpěv a identifikace doškálných septakordů na bázi zmenšeného a zvětšeného kvintakordu i s jejich obraty Intonace a záznam tří doškálných septakordů s jejich obraty, jejichž kvintakord má zmenšený či zvětšený základ: septakordy zmenšeně malý, zmenšeně zmenšený, zvětšeně velký 5. Zpěv a identifikace nónových akordů a vícezvuků Intonace a záznam nónových, undecimových a tercdecimových akordů v rámci možností 6. Průběžný diktát Záznam výše probíraných jevů pomocí relativního sluchu v rámci sluchového diktátu. 7. Intonace v modech durové stupnice Orientace v durové stupnici a jejích modech - identifikace a zpěv (vzestupně i sestupně): modus jónský, dórský, frygický, lydický, mixolydický, aiolský, lokrijský. 8. Sluchová analýza modů durové stupnice Sluchová identifikace a analýza výše zmíněných jevů v konkrétních nahrávkách v rámci AH i NAH 9. Základy harmonie v dur Sluchová analýza hlavních harmonických funkcí v durové tónině, identifikace běžných akordových spojů: T S D; II V I; III VI II V I atd. 10. Základy harmonie v moll Sluchová analýza hlavních harmonických funkcí v mollové tónině, identifikace běžných akordových spojů: T S D; II V I; III VI II V I atd. 11. Intonace méně běžných a exotických škál a modů Orientace v těchto stupnicích a modech: symetrické stupnice (chromatická, celotónová, zmenšená, zvětšená), mody melodické moll, cikánské stupnice atd. 12. Průběžný diktát Záznam výše probíraných jevů pomocí relativního sluchu v rámci sluchového diktátu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení |
Sluchová analýza je součástí bloku kompozičních disciplín. Výuka je orientována na praktické procvičování hudebních schopností a analytického přístupu k notovému záznamu. Důraz je kladen na složitější struktury v intervalice a akordice a na sluchové pochopení typických akordových spojů v rámci funkční harmonie.
- student identifikuje za využití relativního sluchu konkrétní melodie, intervaly, stupnice a akordy - student identifikuje pomocí sluchu nejběžnější akordové spoje či harmonické funkce - student využívá analytického sluchu při poslechu hudby - student analyzuje pomocí sluchu znějící hudbu a dokáže v ní identifikovat konkrétní jevy a útvary - student transkribuje krátké melodie a běžné akordové spoje |
Předpoklady |
Hudební schopnosti a dovednosti, základy hudební teorie.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Dostatečnou představu o vstupních požadavcích studenti získají studiem speciálně připravené studijní opory. BUREŠOVÁ, Alena. (2006) Intonace - průvodce studiem. Olomouc. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|