Název předmětu | Přehled hudební nauky |
---|---|
Kód předmětu | KMU/PHNK |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Tóny a tónová soustava Definice zvuku, tónu, hluku. Jména tónů a jejich vlastnosti. Celý tón, půltón, tóny enharmonické, diatonický a chromatický půltón. 2. Notopis Jména not, tvary not, klíče, pomlky, posuvky, dělení a prodlužování not a pomlk. 3. Tónové výšky a soustavy ladění Absolutní a relativní výška tónů, komorní "a", frekvence, absolutní a relativní sluch. 4. Takt a rytmus Definice jevů z oblasti kinetiky (rytmus, metrum, takt, beat, tempo, hybnost, přízvuk, synkopa, předtaktí ad.), členění taktů. 5. Přednesová a jiná označení Italské názvosloví, značení tempiky, dynamiky, způsobu přednesu a další značky. 6. Stupnice běžné Definice jevů stupnice, tónina, transpozice a modus. Kvartový a kvintový kruh, výčet stupnic. Stupnice durové a mollové (přirozená moll, melodická moll, harmonická moll), stejnojmenné a paralelní. 7. Stupnice méně běžné Pentatoniky durové a mollové, chromatická stupnice, celotónová stupnice, stupnice harmonická durová, církevní stupnice (mody durové stupnice), cikánské stupnice. 8. Intervaly Definice intervalu, členění intervalů, převraty intervalů, enharmonické intervaly, intervaly přesahující oktávu. 9. Akordy Definice akordu, členění akordů a jejich výčet. 10. Kvintakordy Struktura a princip stavby čtyř doškálných kvintakordů a jejich obratů. Praktické procvičování od všech tónů. 11. Septakordy a vícezvuky Struktura a princip stavby sedmi doškálných septakordů a jejich obratů. Praktické procvičování od všech tónů. Terminologie odborná a běžná v praxi. Nónové akordy a vícezvuky, kvartové akordy. 12. Hudební nástroje Obsazení nejběžnějších komorních souborů, pěveckých sborů a orchestrů. Transponující hudební nástroje. Úvod do čtení partitur.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je zopakování a prohloubení spolehlivých základů hudební teorie nezbytných pro další studium hudebně naukových disciplín. Výklad se týká definování elementárních hudebních jevů a jejich praktickému procvičování.
- student definuje elementární hudební jevy - student zná princip tvorby notopisu, stupnic, intervalů, akordů - student se orientuje v notových materiálech - student umí analyzovat notový zápis - student využije nabyté způsobilosti k teoretické reflexi hudby a k hudebním analýzám - student aplikuje nabyté způsobilosti jak v teoretickém, tak i v praktickém hudebním provozu |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Aktivní účast na tutoriálech, samostatné doplnění znalostí na základě povinné a doporučené literatury. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|