Vyučující
|
-
Borek Jan, Mgr.
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
-
Pechač Marek, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1) Periodizace dějin hudby 2) Gregoriánský chorál - primární vrstva 3) Gregoriánský chorál - sekundární vrstva 4) Zrod a vývoj vícehlasu, škola Notre Dame 5) Ars antiqua, Ars, nova, Trecento, světský jednohlas 6) Nizozemská polyfonie 7) Hudba vrcholné renesance v Itálii 8) Florentská camerata a nástup hudebního baroka 9) Vývoj barokní opery v Itálii 10) Instrumentální hudba období baroka v Itálii 11) Hudební barok ve Francii a v zaalpském prostoru 12) Vrcholné osobnosti hudebního baroka - Bach, Händel, Zelenka de Monte)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Spolehlivá orientace v základních charakteristikách vývojových etap hudební kultury evropské hudby, znalost jejich problematiky historické a teoretické. Znalost základních děl hudby od vzniku křesťanského bohoslužebného zpěvu do počátků baroka, včetně znalosti života a díla vybraných skladatelských osobností.
Nabyté znalosti: Student zná základní teoretickou, estetickou, stylovou, historickou a funkční problematiku dějin evropské hudby od raného bohoslužebného jednohlasu do konce období baroka. Nabyté dovednosti: Student dokáže specifikovat charakter vývojových fází evropského hudebního vývoje od raného bohoslužebného jednohlasu do konce období baroka, dokáže popsat specifika kompozičních technik daných škol, skladatelů atp., a to jak v rovině verbálního popisu, tak i na základě analytického popisu zvukové ukázky. Nabyté způsobilosti: Student je schopen zužitkovat teoretická východiska dané disciplíny i získané znalosti a dovednosti při řešení komplexních úkolů syntetického charakteru v rámci historiografické větve hudební vědy, student je taktéž schopen získané poznatky aplikovat v praktické sféře hudebního života včetně hudební popularizace a kritiky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Korespondenční úkol (semestrální): Zpracování jednoho z okruhů v písemné formě, rozsah 7 normostran, text bude opatřen standardním citačním aparátem. Studenti se zaměří zejména na stylové důsledky daného jevu a jejich dopad na vývoj hudby v daném období či teritoriu.
|
Doporučená literatura
|
-
Helfert, Vladimír. Periodisace dějin hudby. Příspěvek k otázce logiky hudebního vývoje, in: Musikologie, 1, Praha-Brno 1938, s. 7-26..
-
Kouba, Jan. (1988). ABC hudebních slohů. Praha.
-
Smolka, J. a kol. (2001). Dějiny hudby. Praha - Brno.
-
www.grovemusic.com. The New Grove Dictionary of Music and Musicians.
|