Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Romantismus. Charakteristika slohu. Proměny hudební řeči. 2. Raný romantismus, píseň. 3. Novoromantismus, symfonická báseň, programní hudba x absolutní hudba. H. Berlioz, F. Liszt. 4. Opera. R. Wagner, G. Verdi. 5. Symfonie. F. Schubert, R. Schumann, F. Mendelssohn-Bartholdy. 6. Symfonie. A. Dvořák, P. I. Čajskovskij, J. Brahms, A. Bruckner. 7. Komorní hudba, koncert, charakteristický klavírní kus, melodram. Hlavní představitelé. 8. Národní školy. Pozdní romantismus. G. Mahler, R. Strauss. 9. Hlavní tendence hudby první poloviny 20. století. Impresionismus, expresionismus, folklorismus, neoklasicismus, civilizační tendence. Hlavní představitelé. 10. Hlavní tendence hudby druhé poloviny 20. století. Serialismus, postserialismus ? hudba konkrétní, elektronická, elektroakustická, hudba témbrová, neoromantismus, minimalismus, postmoderna. Hlavní představitelé. 11. Okolnosti vývoje hudby v českých zemích 19. století. 12. Okolnosti vývoje hudby v českých zemích 20. století.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 36 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přehled dějin evropské hudební kultury a stylových proměn evropské hudby od nástupu romantismu do současnosti. Charakteristika hlavních stylových tendencí a druhů hudby, nejvýznamnější představitelé a přelomová díla.
Spolehlivá orientace v hudebních dějinách Evropy od nástupu romantismu do současnosti. Přehled o literatuře k tématu. Znalost hlavních vývojových etap, přelomových momentů, nejvýznamnějších představitelů a jejich děl. Schopnost zařadit konkrétní dílo na základě poslechu i sluchového záznamu k danému slohu či stylové tendenci. Aplikace získaných znalostí při dalším studiu, v činnostech pedagogických i dramaturgických.
|
Předpoklady
|
Přehled dějin hudby do roku 1800.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Didaktický test
Účast ve výuce, četba literatury, minimální 60 procentní úspěšnost v závěrečném testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Kouba, Jan. (1988). ABC hudebních slohů. Praha.
-
Navrátil, M. (2003). Dějiny hudby: přehled evropských dějin hudby. Olomouc: Votobia.
-
Smolka, J. a kol. (2001). Dějiny hudby. Praha - Brno.
-
Šafařík, J. (2002). Dějiny hudby. Praha: Votobia.
-
www.grovemusic.com. The New Grove Dictionary of Music and Musicians.
|