Předmět: Přehled dějin evropské hudby 2

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Přehled dějin evropské hudby 2
Kód předmětu KMU/PDEK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
TTematické okruhy navazují na obsah předmětu Přehled dějin evropské hudby 1 (PDEK1): 1. Hudební barok jako hudebně historický pojem a stylová kategorie Periodizace dějiny hudby 17. a 18. století, stylová označení, výrazové prostředky a kompoziční techniky. 2. Florentská camerata a její význam, barokní opera a oratorium v Itálii a mimo Itálii (Anglie, Francie, Německo), instrumentální hudba barokního období Vývojové impulsy cameraty, hlavní osobnosti a jejich dílo; vznik opery a její rozšíření z Itálie do celé Evropy, nosné druhy a žánry barokní hudby. 3. Andrea Giovanni Gabrielli, Claudio Monteverdi, Antonio Vivaldi, Henry Purcell, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel Přehled života a díly vybraných osobností dějiny hudby 17. a 18. století. 4. Problematika barokní hudby v Čechách a na Moravě Specifika vývoje hudby 17. a 18. století v českých zemích, konfrontace politických a hudebních dějin. 5. Hudební klasicismus jako hudebně historický pojem a stylová kategorie Významné lokality raného klasicismu (např. Mannheim, Berlín, Vídeň), vznik a vývoj nosných hudebních druhů, žánrů a forem (sonátová forma, symfonie, smyčcový kvartet, opera). 6. Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven Přehled života a díla nejvýraznějších osobností dějiny hudby, jejich význam pro další vývoj evropské hudby. 7. Problematika hudebního klasicismu v českých zemích Specifika vývoje hudebního klasicismu v českých zemích, problém tzv. emigrace, vztahy českých zemí k hlavním hudebních centrům a osobnostem své doby (např. Berlín, Paříž, Vídeň, W. A. Mozart, L. van Beethoven). 8. Romantismus jako hudebně historický pojem a stylová kategorie (raný romantismus, vrcholný romantismus a pozdní romantismus) Vymezení pojmu 19. století v hudbě, vývoj hlavních a zdánlivě opomíjených hudebních druhů a žánrů (opera, symfonie a symfonická báseň, klavírní kus, píseň, kantáta, oratorium, komorní hudba). 9. Národní školy v hudbě 19. století Hledání folklórních, archaických a exotických hudebních výrazových prvků jednotlivých národních škol (Rusko, Polsko, české země, skandinávské země, Španělsko), přehled života a díla výrazných skladatelských osobností. 10. Hudební moderna a pozdní romantismus, meziválečná avantgarda Vymezení pojmů hudební impresionismus, hudební expresionismus, Druhá vídeňská škola, hudební neoklasicismus a Nová věcnost, folklórní inspirace v hudbě 20. století, příklady jednotlivých směrů a škol na konkrétních dílech a osobnostech 11. Poválečná avantgarda padesátých a šedesátých let 20. století Vymezení pojmů serialismus, témbrová hudba, aleatorika, konkrétní a elektronická hudba, estetika socialistického realismu. 12. "Postmoderní" obrat v hudbě konce 20. století Vymezení pojmů nová tonalita, nová jednoduchost, neoromantismus, stylové syntézy, exemplifikace pluralitní situace na tvorbě určujících osobností (např. K. Stockhausen, P. Boulez, L. Berio, K. Penderecki).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Přehled evropské hudební kultury a stylových proměn evropské hudby od počátků baroka do současnosti. Specifika hudebního vývoje v západní a východní Evropě. Charakteristika stylů evropského hudebního myšlení.
- Student zná základní data hudebního vývoje v Evropě od začátku baroka do současnosti. - Student je schopen porovnat odlišné hudební kultury evropských zemí a konfrontovat daný vývoj se stavem v českých zemích. - Student je schopen vybrat spolehlivý informační zdroj k vybraným úsekům dějin hudby a samostatně získat požadovanou informaci. - Student se spolehlivě orientuje v hudebních dějinách evropského kulturního okruhu od roku 1600 do současnosti. - Student je schopen nabyté poznatky používat v dalších hudebně historických přednáškách.
Předpoklady
Student by se měl orientovat ve všeobecných dějinách Evropy od 1600 po současnost.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Student by se měl orientovat ve všeobecných dějinách Evropy od 1600 po současnost, představu o nárocích na studium uchazeč získá četbou speciálně připravené studijní opory, resp. průvodce k publikaci Miloše Navrátila vypracovaný dr. Petrem Lykem. Za spolehlivý zdroj informací je považována publikace kolektivu autorů pod redakčním vedením Jaroslava Smolky (viz seznam povinné literatury).
Doporučená literatura
  • Kouba, Jan. (1988). ABC hudebních slohů. Praha.
  • Smolka, J. a kol. (2001). Dějiny hudby. Praha - Brno.
  • www.grovemusic.com. The New Grove Dictionary of Music and Musicians.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr