Předmět: Metodologie hudební vědy 1

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Metodologie hudební vědy 1
Kód předmětu KMU/MET1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
  • Stratilková Martina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu je rámcově dán strukturou následujících bodů: 1/ pochybnosti nad možnostmi historiografického poznání (H. H. Eggebrecht, J. Černý), 2/ metoda a historiografický výzkum (R. Descartes), 3/ metoda a historiografický výzkum (P. K. Feyerabend), 4/ metoda a historiografický výzkum (C. Dahlhaus), 5/ výzkum hudební recepce, 6/ důležitost historického bádání (F. Nietzsche, J. Patočka), 7/ induktivní metoda (K. R. Popper), 8/ filozofie a fenomenologie (H. Arendtová, I. Blecha), 9/ syntetické práce a dílčí monografické studie (J. Fukač, M. Ottlová), 10/ vybrané publikace, jejich analýza a hodnocení (J. Křesťan a Z. Nejedlý), 11/ vybrané publikace, jejich analýza a hodnocení (muzikologické časopisy, produkce Divadelního ústavu), 12/ vybrané publikace, jejich analýza a hodnocení (H. Spurná a hudební divadlo).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíl předmětu sleduje vyjasnění různých metodologických přístupů v historické časti hudební vědy. Skrze terminologické diskursy (hudba - hudební proces - hudební dílo - inspirační zdroj atd.) se dospívá k definici předmětu hudební historiografie.
Zvládnutí aktuálních poznatků a metod ve specializované oblasti dějin hudby. Student získá přehled o možnostech i limitech hudebně historického bádání, o originálních i problematických metodologických koncepcích historické hudební vědy.
Předpoklady
Studium předpokládá základní orientaci v muzikologické literatuře (např. encyklopedie MGG a Grove, monografie k významným skladatelským osobnostem, periodika) a zkušenost s vypracováním větší odborné studie na úrovní bakalářské práce.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Vypracování a přednesení referátu o stavu pramenů a literatury a hudebně historických souvislostech k vybranému úkolu. Prokázání znalosti dostupné doporučené cizojazyčné a domácí literatury.
Doporučená literatura
  • Dahlhaus, Carl. (1983). Foundations of Music History. Cambridge, Cambridge University Press.
  • Descartes, René. (1992). Rozprava o metodě. Praha, Svoboda.
  • Feyerabend, Paul K. (2001). Rozprava proti metodě. Praha.
  • Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan. (1981). Hudba a její pojmoslovný systém. Praha.
  • Helfert, Vladimír. (1936). Prolegomena. Česká moderní hudba (Studie o české hudební tvořivosti). Olomouc, příloha časopisu Tempo, r. XV a XVI, Index.
  • Miroslav K. Černý. (1998). Kapitoly z metodologie hudební vědy. Olomouc.
  • Nietzsche, Friedrich. (2005). Nečasové úvahy. Praha, Oikoymenh.
  • Poledňák, Ivan, Fukač, Jiří. (2005). Úvod do studia hudební vědy. Olomouc.
  • Popper, Karl R. (2000). Bída historicismu. Praha, Oikoymenh.
  • Popper, Karl R. (1997). Logika vědeckého bádání. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr