Vyučující
|
-
Stratilková Martina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Fischer Jakub, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Kořeny rapu a zrození hip-hopu: Bronx 70. let 2. Rap jako hlas ulice: 80. léta, Def Jam Recordings a ?Stará škola? 3. Rap jako platforma pro konflikt: 90. léta, Východ vs. Západ a zlatá éra hip-hopu 4. Ženy v rapu: Od Queen Latifah po Nicki Minaj a Doechi 5. Rap v novém tisíciletí: Jih, superbeatmakeři a globalizace 6. Ye (Kanye West): Od beatmakera k superhvězdě s čestným doktorátem 7. Rap na ostrovech: Grime, drill a XL Recordings 8. Rap jako metafora pro nelegální varnu drog: Trapová monokultura 9. Rap jako platforma pro smutek: 808s & Heartbreak a ?Soundcloudová generace? 10. Rap jako globální fenomén: Lokalizace a hybridizace 11. Rap a móda: Streetwear, vysoká móda a uniforma rebelů 12. Rap a technologie: Autotune, AI a sociální sítě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Kapitoly z dějin populární hudby 6, Rap a hip-hop Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem rapu coby hudebním projevem hip-hopové kultury od 70. let až po současnost, s jeho sociálním a kulturním kontextem, poetikou a globálním dopadem.
Student získá hlubší porozumění rapu jako hudebnímu, kulturnímu a sociálnímu fenoménu. Naučí se chápat jeho historický vývoj od 70. let po současnost. Získá také povědomí o ženách v rapu, regionálních scénách a vztahu rapu k módě, technologiím a politice. Student bude schopen kriticky přemýšlet o rapu nejen jako o hudebním žánru, ale jako o síle, která formuje populární kulturu a společnost.
|
Předpoklady
|
Student získá základní vědomosti o historii rapu a hip-hopu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Průběžné písemné úkoly vycházející z doporučené literatury Referát na vybranou nahrávku Osvojení si znalostí Ústní zkouška Max. 3 absence
|
Doporučená literatura
|
|