|
Vyučující
|
-
Spáčilová Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Sémiologická analýza gregoriánského chorálu 2. Izorytmie jako strukturální podstata středověké vícehlasé hudby 3. Kontrapunktické techniky renesance 4. Prima e seconda prattica 5. Afektová teorie a hudební rétorika 6. Dramma per musica 7. Hudební symbolika v díle J. S. Bacha 8. Credo: vstup dramatu do mešní kompozice 9-12. Analytické referáty
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je osvojení méně obvyklých analytických postupů historicky se vztahujících k hudbě starších stylových období.
|
|
Předpoklady
|
Orientace v žánrech a osobnostech hudby před rokem 1800.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Orientace v problematice Docházka nejméně 75 %
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bohadlo Stanislav. (1988). Materiály k dějinám hudby, sociologie, estetiky III. Období baroka. Hradec Králové.
-
Kouba, J. (1988). ABC hudebních slohů: od raného středověku k W.A. Mozartovi. Praha: Supraphon.
-
Krák, E. (2008). Viachlas v hudbe Európy: teoretické, kompozičné a historické súvislosti viachlasnej hudby. Stredovek a renesancia. Bratislava: Hudobné centrum.
-
Medňanský, Karol. (2010). Poetika hudby 17. - 18. storočia. Prešov: Prešovská univerzita.
-
Quantz, J. J., & Bělský, V. (1990). Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu: opatřený různými poznámkami sloužícími ke zvelebení dobrého vkusu v praktické hudbě a objasněný příklady. Praha: Supraphon.
|