Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Základní pojmy, čtyřhlasá úprava, kvintakordy v tónině dur a moll 2) Příbuzné a nepříbuzné kvintakordy, přísné a volné spoje, kadence 3) Hlavní a vedlejší kvintakordy v dur a moll, sekvence 4) Obraty kvintakordů - sextakordy, kvartsextakordy 5) Hlavní septakordy, vedlejší septakordy, jejich obraty 6) Nónové akordy a jejich obraty, použití 7) Melodické tóny - klasifikace a užití 8) vybočení, tóninový skok, modulace diatonická 9) Chromatika - mimotonální dominanty, medianty, akordy se 3 citlivými tóny 10) Alterované akordy, alterované mimotonální akordy, dvojitá alterace 11) Modulace chromatická a enharmonická
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje studenty se základy harmonického myšlení klasicko-romantické hudební epochy
Student získá na základě praktických cvičení přehled o harmonické stavbě hudebního díla především z výše vytčeného hudebního období, osvojí si tím také jeden ze základních aspektů muzikologické analýzy hudebních děl.
|
Předpoklady
|
Student by se měl spolehlivě orientovat ve znalostech hudební nauky a odpovídajícím hudebním názvosloví.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Student prokáže na základě vlastních vypracovaných příkladů základní praktickou orientaci v dané problematice, je schopen identifikovat a analyzovat dané harmonické jevy v notovém materiálu. 70 procentní účast ve výuce. Vyplnění harmonických úkolů k příslušným kapitolám z učebnice Jaroslava Kofroně. Aktivní účast ve vyuce, 70 procentní úspěšnost v závěrečném testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Antonín Modr. (1960). Harmonie v otázkách a odpovědích. Panton, Praha.
-
Janeček, K. (1982). Harmonie rozborem. Supraphon, Praha.
-
Jaroslav Kofroň. (1981). Učebnice harmonie. Supraphon, Praha.
|