Předmět: Dějiny hudby 20. st. 1

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Dějiny hudby 20. st. 1
Kód předmětu KMU/H20-1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět mapuje vývojové tendence a osobnosti evropské a americké hudby přelomu 19. a 20. století a meziválečné avantgardy. Zvláštní pozornost je věnována vývoji hudebního myšlení a širšímu estetickému a kulturnímu kontextu hudebního dění. Tematické okruhy: 1. Estetické pozadí hudby 1. pol. 20. st.- základní tendence: - tendence směřování za hranice evropské kultury k východním kulturám nebo do vnitřních starobylých vrstev folklóru - tendence dostat se v inspiraci před 19. st. k hudbě baroka, renesance - opuštění známého světa hudebních vyjadřovacích prostředků tonality a tematiky - avantgardistická revolta proti "vážnému", "tradičnímu" umění. Styly a "-ismy" v 1. polovině 20. století. Mezi universalismem a národním charakterem, tradicionalismem a avantgardou 2. Pozadí 19. st. - proces rozpadu tonality (od Chopina, přes Wagnera, Regera a Strausse). 3. Hudba přelomu století (Strauss, Reger, Sibelius, Pfitzner, Debussy, Schreker, Busoni). Pojmová pole - pozdní romantismus, moderna a její vývojové etapy (koncepce Dahlhausova a Danuserova). 4. II. vídeňská škola - expresionismus, atonalita, dodekafonie. Osobnosti a dílo (Schönberg, Berg, Webern a okruh jejich příznivců). 5. Neofoklorismus - vysvětlení fenoménu, postižení rozdílů mezi folklórními tendencemi v 19. st. a neofoklorismem 20. st. Tvorba v duchu neofolklorismu (Bartók, Kodály, Enescu. Stravinskij). 6. Neoklasicismus. Zrod a vývoj od konce 19. st. - tendence k návratům u Regera, Busoniho, Debussyho. Neoklasicimus v Paříži - 1. estetika Pařížské šestky x 2. neoklasicismus Igora Stravinského. Osobnosti a tvorba Pařížské šestky (zvláště Honneger, Milhaud). Život a dílo Igora Stravinského. 7. Ruská a sovětská hudba v 1. pol. 20. století (Skrjabin, Mjaskovskij, mladý Prokofjev a Šostakovič). 8. Americká hudba v 1. pol. 20. století (Charles Ives, Milton Babbitt, Henry Cowell).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zmapování vývojových tendencí a osobností v hudbě na přelomu 19. a 20. století a v době meziválečné.Zvláštní pozornost je věnována vývoji hudebního myšlení a širšímu estetickému a kulturnímu kontextu hudebního dění. Výklad zahrnuje zejména tyto stylové okruhy: hudební moderna, expresionismus, neoklasicismus, neofolklorismus.
Absolvováním kurzu studenti budou schopni vyznat a orientovat se v problematice dějin hudby 1. pol. 20. století. Student bude schopen využít svých znalostí a dovedností k axiologické či stylové komparaci hudby tohoto období. Bude umět zařadit do dramaturgie filharmonií, operních divadel i komorních souborů vhodný repertoár hudby 20. století, případně sestavit dramaturgii festivalu soudobé hudby.
Předpoklady
Absolvování předmětů KMU/PDEH1, KMU/PDEH2.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Vypracování referátu na téma: život a dílo skladatelské osobnosti evropské hudby 1. pol. 20. st., výběr reprezentativní skladby této osobnosti a její představení: Karol Szymanowski Jean Sibelius Hans Pfitzner Gustav Holst, Ralph Vaughan Williams Alexander Skrjabin Ruská avantgarda - Ivan Vyšnegradskij, Nikolaj Roslavec, Artur Lourié Italská avantgarda - Luigi Russolo Zoltán Kodály, Georg Enescu Dmitrij Šostakovič Sergej Prokofjev Carl Orff Paul Hindemith La jeune France ? hl. André Jolivet a mladý Olivier Massiaen Eric Satie, Arthur Honneger Darius Milhaud Francis Poulenc
Doporučená literatura
  • BEK, JOSEF:. Hudební neoklasicismus, Praha 1982.
  • CRAFT, ROBERT. Igor Stravinskij : deník ze společných cest. Praha 1968.
  • Dahlhaus, Carl. (1989). Zwischen Romantik und Moderne. München 1974.. Laaber.
  • DANUSER, HERMANN. Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 7. Laaber 1996..
  • Dibellius, Ch.:. Moderne Musik I 1945-65. München 1991.
  • Dibellius, Ch.:. Moderne Musik II 1965-85. München 1994.
  • DRUSKIN, MICHAIL, SEMJONOVIČ. Igor Stravinskij : osobnost, dílo, názory. Praha 1981..
  • DRUSKIN, MICHAIL, SEMJONOVIČ. O západoeurópskej hudbe 20. storočia. Bratislava 1976..
  • HRADECKÝ, EMIL:. Úvod do studia tonální harmonie, Praha 1960.
  • KOLEKTIV AUTORŮ:. Dějiny české hudební kultury 1890-1945, 2 sv., Praha 1971, 1982.
  • Kolektiv autorů. Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert, 1-12 Bde. Laaber..
  • KOLNEDER, WALTHER. Anton Webern. Einführung in Werk und Stil. Rodenkirchen 1961..
  • MORGAN, ROBERT P.:. Twentieth Century Music. A History of Musical Style in Modern Europe and America. New York-London, W.W. Norton 1992.
  • NAVRÁTIL, MILOŠ:. Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Ostrava 1993.
  • VYSLOUŽIL, JIŘÍ:. Hudobníci 20. storočia, Bratislava 1981.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr