Předmět: Filmová hudba

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Filmová hudba
Kód předmětu KMU/FH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šímová Věra, Mgr.
Obsah předmětu
1)Zvuk ve filmu (mluvené slovo, hudba, ruchy, ticho) 2)Terminologie filmové hudby a její analýza 3)Typy filmové hudby (dietetická - nediegetická, původní - převzatá) 4)Funkce filmové hudby 5)Němý film a jeho provozovací praxe (živý doprovod) 6)První zvukové filmy a jejich hudba 7)Hudba hollywoodských filmů I (hlavní znaky, klišé) 8)Hudba hollywoodských filmů II (tvůrci a díla) 9)Klíčové směry v evropské filmové hudbě 10)Nová vlna 11)Sound design 12)Česká filmová hudba

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět poskytne: - základní orientaci v terminologii filmové hudby a zvuku ve filmu - přehled teoretických přístupů k hudební analýze a estetice filmové hudby - náhled do vybraných kapitol z dějin filmové hudby (němý film, Hollywoodské filmy, klíčové směry v evropské filmové hudbě, česká filmová hudba)
Po absolvování předmětu se bude student bezpečně orientovat v terminologii filmové hudby, bude znát teoretické přístupy k její analýze, bude seznámen s funkcemi filmové hudby v návaznosti na ostatní auditivní a vizuální složky filmu ve vývoji filmové hudby s důrazem na vybrané kapitoly z dějin filmové hudby (němý film, Hollywoodské filmy, klíčové směry v evropské filmové hudbě, česká filmová hudba).
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce. Vypracování seminární práce. Složení ústní zkoušky.
Doporučená literatura
  • - Mera, Miguel ? Burnand, David . (2006). European Film Music. Aldershot.
  • Altman, Rick . (1992). Sound Theory, Sound Practice. New York.
  • Bláha, Ivo. (2004). Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha.
  • Brown, Royal S. (1994). Overtones and Undertones: Reading Film Music. Berkeley, Los Angeles & London.
  • Dickinson, Kay . (2003). Movie Music: The Film Reader. London.
  • Donnelly, K. J. (2001). Film Music: Critical Approaches. Edinburgh.
  • Eisler, Hanns. (1959). Hudební skladba pro film . Praha.
  • Chion, Michel. (1999). The Voice in Cinema. New York.
  • Kalinak, Kathryn. (1992). Settling the Score: Music and the Classical Hollywood Film. Madison.
  • Kuna, Milan. (1969). Zvuk a hudba ve filmu. K analýze zvukové dramaturgie. Praha.
  • Lexmann , Juraj. (2006). Teória filmovej hudby. Bratislava.
  • Pilka, Jiří ? Matzner, Antonín. (2002). Česká filmová hudba. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr