Vyučující
|
-
Spáčilová Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V oblasti katalogizace se jedná o osvojení znalostí zásad jednotlivých oblasti muzikologické dokumentace (např. technika katalogizačního třídění hudebnin a jejich popisu) a o praktické vytváření tematického katalogu podle současných katalogizačních norem. V oblasti ediční se jedná rovněž o zvládnutí teoretické problematiky (např. dějiny principů hudebních edic, typy edic hudebních textů) a o praktické vytvoření kritické edice určité konkrétní, vyučujícím zadané skladby. Tato kritická edice obsahuje všechny základní náležitosti předmluvu, vlastní notový text a vydavatelskou zprávu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle (krátká anotace): Dvousemestrální kurs zaměřený na spartaci a ediční praxi. V rámci kursu jsou vyloženy základní ediční problémy hudebního textu a demonstrovány na příkladech hudby různých stylových období. Cílem je tedy teoretické a praktické zvládnutí muzikologické dokumentace a vytvoření kritické edice skladby.
Schopnost práce v hudebních odděleních muzeí a archivech, ediční činnost zvláště v oblasti historických hudebních materiálů.
|
Předpoklady
|
Znalost všeobecné hudební nauky, nauky o nástrojích, pomocných věd historických, orientace v muzikologické literatuře.
KMU/EHP3
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Vypracování katalogizačních záznamů hudebnin, kritická edice skladby, znalost příslušné zadané literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Eineder, Georg. (1960). The Ancient Paper-Mills of the Former Austro-Hungarian Empire and their Watermarks. Hilversum.
-
Maria Caraci Vela - Alena Jakubcová - Angela Romagnoli - Jiří K. Kroupa, ed. (2001). Kritika hudebního textu. Metody a problémy hudební filologie. Praha.
-
Mužík, František. (1961). Úvod do kritiky hudebního zápisu. Praha.
-
Zuman, František. (1983). Papír : historie řemesla a výrobní techniky. Praha.
|