Vyučující
|
-
Spáčilová Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Periodizace dějin starší hudby. Hudba v období starověku. Hudebně teoretický systém starořecké hudby, estetika, teoretické spisy, notace, nejstarší památky. 2. Hudba v období středověku. Křesťanský jednohlasý liturgický zpěv. Kořeny chorálních forem, žalmy a hymny, antifonální a responsoriální způsob interpretace. Charakteristika hlavních žánrů gregoriánského chorálu. Liturgie mše a oficia, průběh církevního roku. 3. Typy evropské liturgie před nástupem římsko-franské syntézy. Gregoriánský chorál, vznik a nástin vývoje. Estetické a hudebně teoretické kontexty gregoriánského chorálu. 4. Světský jednohlas francouzská dvorská lyrika a epika, její paralely v dalších zemích, typy středověkých písní. Světská hudba instrumentální, dobové nástroje. 5. Vícehlas a jeho vývojové fáze. Notredamská škola, význam Leonina a Perotina. Hlavní vícehlasé techniky a formy. 6. Ars antiqua hlavní představitelé, základní hudební formy, frankonské a petronské moteto, hudební teorie. 7. Francouzská ars nova, její hlavní představitelé a výdobytky. Formy duchovní a světské hudby. Hudba italského trecenta představitelé a formy. 8. Hudební teorie, základní spisy, osobnosti, teorie kontrapunktu. 9. Hudba v období renesance. První a druhá generace autorů nizozemské polyfonie. Hlavní formy duchovní a světské hudby. Charakteristika hudební řeči. 10. Třetí až pátá generace autorů nizozemské vokální polyfonie. Charakteristika hudební řeči, zrod harmonie. 11. Specifika vývoje středověké hudby v českých zemích. Základní prameny, osobnosti, sociologické a kulturní kontexy. 12. Renesanční hudba v českých zemích. Základní prameny, osobnosti, sociologické a kulturní kontexy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získat spolehlivou orientaci v základních charakteristikách (historické, teoretické, estetické a funkční) jednotlivých vývojových etap hudby od doby antické až po období nástupu baroka.
Znalost historických souvislostí a základních slohových a stylových znaků jednotlivých etap starších dějin hudby. Orientace v notovaném i zvukově zachyceném repertoáru hudby od nejstarších dob do roku 1600. Schopnost hodnotit repertoár hudebních těles i jejich dramaturgii. Aplikace získaných znalostí v dalším vědeckém výzkumu nebo v pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
Přehled dějin evropské hudby.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
75 procentní účast ve výuce, aktivita v semináři, četba zadané literatury, vypracování a přednesení referátu, minimální 60 procentní úspěšnost v závěrečném testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Apel, Willi:. (1986). Medieval Music. Stuttgart.
-
Brown, Howard Mayer. (2012). Hudba v renesancii. Bratislava : Hudobné centrum.
-
Ćerný Jaromír a kol. (2005). Historická antologie hudby v českých zemích do cca 1530. Praha.
-
Černý, J., Kouba, J., Lébl, V., Ludvová, J., Pilková, Z., Sehnal, J., & Vít, P. (1989). Hudba v českých dějinách: od středověku do nové doby. Praha: Supraphon.
-
Černý, Miroslav K. (2006). Hudba antických kultur. Olomouc.
-
Dykast, Roman. (1998). Hudba věku melancholie. Praha.
-
Eggebrecht, Hans Heinrich:. (1991). Musik im Abendland.. München.
-
Gülke Peter. (1975). Mönche, Bürger. Minnesänger. Lipsko.
-
Hoppin, Richard H. (2007). Hudba stredoveku. Bratislava : Hudobné centrum.
-
Hrčková, N. (2005). Dějiny hudby I. Středověk . Praha.
-
Hrčková, N. (2005). Dějiny hudby II. Renesance. Praha.
-
Kouba, J. (1988). ABC hudebních slohů: od raného středověku k W.A. Mozartovi. Praha: Supraphon.
-
Kühn Clemens. (1998). Kompositionsgeschichte in kommentierten Beispielen. Kassel.
-
Palisca, C.V. Norton Anthology of Western Music. London, New York 1996. 2 sv..
-
Schering Arnold. (1931). Geschichte der Muik in Beispielen. Lipsko.
-
Taruskin Richard. (2005). The Oxford History of Western Music. Oxford.
|