Název předmětu | Dějiny hudební teorie |
---|---|
Kód předmětu | KMU/DHT |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Tematické okruhy: 1. hudebně teoretické koncepty antického Řecka a raného středověku 2. středověká soustava modů a teorie vícehlasé skladby 3. Zarlino a proměny v chápání tonality, koncept matematické a univerzální harmonie 4. Rameau a jeho pojetí harmonie 5. učebnice skladby v 18. století 6. teorie harmonie a kompozice v 19. století 7. Hugo Riemann teorie harmonie, koncept hudební logiky 8. Arnold Schönberg harmonie, teorie kompozice 9. Heinrich Schenker a August Halm 10. teorie hudební formy a tektoniky 20. a 30. let 20. století 11. česká hudební teorie 18. a 19. století 12. česká hudební teorie 20. století Předmět se zpravidla vyučuje bienálně, předpoklad konání: LS 2023, dále LS 2025.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení |
Kurz podává přehled o stěžejních koncepcích hudební teorie od antiky po dvacáté století, větší pozornost věnuje novodobé hudební teorii. Sleduje vývoj názorů na funkci jednotlivých složek v hudební struktuře, soustředí se na koncepty zásadní pro organizaci tonální hudby.
Student získá přehled o nejvýznačnějších teoriích hudební struktury a skladby, porozumí jejich historickému významu a sepětí s dobovou hudební tvorbou. Prohloubí své porozumění historickému vývoji hudby a vývoji estetického nahlížení na hudbu. Student získá průpravu v hudebně teoretickém uvažování. |
Předpoklady |
Úspěšně absolvované hudebně teoretické kurzy, znalost vývoje hudebního strukturování.
KMU/AHS ----- nebo ----- KMU/ANAL2 ----- nebo ----- KMU/AZAK |
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce
1. Dostatečná a aktivní účast ve výuce (min 75 %), zpracování referátu. 2. Seminární část předmětu je hodnocena na základě schopnosti diskutovat literaturu zadanou k samostatné četbě. 3. Vlastní zkouška ověřuje znalosti a porozumění problematice, probírané v přednáškách a základní literatuře. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie minor (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie maior (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |