Vyučující
|
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Duchovní hudba jako žánr a druh, terminologické vymezení, 2.3. dějiny duchovní hudby, 4. liturgická hudba katolického, protestantského a pravoslavného ritu, 5. katolická mše, závazná textová složka, 6. oratorium a kantáta - žánrové vymezení, 7. další žánry duchovní hudby, pašije, Te Deum, Magnificat, Stabat Mater, duchovní píseň, 8. stěžejní díla duchovní hudby z období baroka, slohová a stylová charakteristika, analýza Bachovy Hohe Messe a Händelova Mesiáše, 9. stěžejní díla z období klasicismu,analýza Haydnova Stvoření, Mozartova Requiem a Beethovenovy Missa solemnis, 10. stěžejní díla z období romantismu, analýza Berliozova Requiem, Brahmsova Německého requiem, Dvořákova Requiem a Verdiho Requiem, 11. stěžejní díla 20. století,analýza Brittenova Válečného requiem, Pendereckého Lukášových pašijí a Pärtovy Berlínské mše 12. duchovní hudba a současnost, sondy do struktury skladeb Pouleckových,Honeggerových,Stravinského a dalších.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Spolehlivá orientace v historické, estetické, teoretické a funkční charakteristice duchovní hudby jako specifického hudebního žánru a druhu. Předmět představuje hlavní útvary duchovní hudby a demonstruje proměny jejich hudební struktury během uplynulých staletí. Usiluje také o představení nejnovějších kompozičních trendů v dané oblasti.
Přehled o historii a současné podobě duchovní hudby, znalost stěžejních děl, schopnost analytického přístupu k dané hudbě, terminologická i metodologická vybavenost.
|
Předpoklady
|
Přehled dějin evropské hudby 1, 2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
1. Analýza konkrétního hudebního díla, formální a tektonický rozbor. Časový rozsah prezentace, včetně poslechu vybraného úseku skladby: 30 min. 2. Student má prokázat spolehlivou znalost problematiky v rozsahu stanovené látky.
|
Doporučená literatura
|
-
& Bogler, T. (1956). Kirchenmusik in der Gegenwart. Maria Laach: Ars Liturgica.
-
Blume, F. (1931). Die evangelische Kirchenmusik. Potsdam: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion.
-
Buček. Duchovní hudba 20. století.
-
Čala, A. (1946). Duchovní hudba. Olomouc: Krystal.
-
Eggebrecht. Hudba a krásno.
-
Konrád, K. (1893). Dějiny posvátného zpěvu staročeského od XV. věku do zrušení literátských bratrstev. V Praze: Dědictví sv. Prokopa.
-
Lemacher, H., & Fellerer, K. G. (1949). Handbuch der katholischen Kirchenmusik. Essen: Fredebeul und Koenen KG.
-
Nedělka, M. (2005). Mše v soudobé české hudbě. Praha: Karolinum.
-
Pahlen. A World of Oratorio.
-
Sehnal, J. (1997). Stručný přehled dějin katolické chrámové hudby. Brno.
-
Smither. A History of Oratorio.
-
Smolka, J. (1970). Česká kantáta a oratorium. Praha: Supraphon.
-
Vičarová, E. (2012). Hudba v olomoucké katedrále 1872?1985. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|