Předmět: Didaktika hudební výchovy 1

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 1
Kód předmětu KMU/DH1UZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Vymezení pojmů hudební pedagogika, hudební didaktika, metody, cíle a obsah disciplíny. 2. Hudebně psychologické souvislosti (vlohy, dovednosti, schopnosti, činnosti apod.) 3. Charakteristika jednotlivých hudebních činností ve vyučovacím procesu, metody rozvoje hudebních schopností. 4. Alternativní hudební výchova. 5. Historické souvislosti. 6. Stav současné hudební výchovy. 7. Rámcový vzdělávací program pro II. stupeň ZŠ a gymnázia. 8. Náslech na ZŠ sv. Voršily Olomouc. 9. Náslech na ZŠ Stupkova Olomouc. 10. Náslech na Gymnáziu Čajkovského Olomouc. 11. Náslech na Konzervatoři Evangelické akademie Olomouc. 12. Zhodnocení náslechů. Předmět se koná bienálně, vyučovat znovu se tedy bude až v akademickém roce 2023/2024.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Exkurze - 11 hodin za semestr
Výstupy z učení
Vedle bližšího poznání didaktických zásad v hudebním vyučování a metod při hudebních činnostech různých věkových kategorií počítá i s přímými náslechy ve vybraných typech škol.
Orientace v typu učiva hudební výchovy na II. stupni ZŠ a na gymnáziích. Znalost metod efektivní výuky a rozvoje hudebních schopností i širších souvislostí hudebně pedagogických, hudebně psychologických, hudebně sociologických a historických. Aplikace získaných vědomostí a dovedností do pedagogické praxe.
Předpoklady
Orientace v hudební psychologii.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Účast a aktivita na výuce, vypracování referátu.
Doporučená literatura
  • Daniel, L. (1992). Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex.
  • Daniel, L. (1992). Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex.
  • Gregor, Vladimír-Sedlický, Tibor. (1973). Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha .
  • Halasová, J., Velanová, A. Breviář k hudební výchově. Brno 1995.
  • Holas Milan. (1995). Hudební pedagogika v profesionální hudební výchově. Praha.
  • Poledňák, I. Hudebně pedagogické invence. UK Praha 2005.
  • Poledňák Ivan. (1984). Stručný slovník hudební psychologie. Praha.
  • Sedlák František. (1983). Nolvé cesty hudební výchovy . Praha.
  • Synek, J. (2004). Didaktika hudební výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr