Předmět: Dějiny hudby 20. st. 1

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Dějiny hudby 20. st. 1
Kód předmětu KMU/D20-1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět mapuje vývojové tendence a osobnosti evropské a americké hudby přelomu 19. a 20. století a meziválečné avantgardy. Zvláštní pozornost je věnována vývoji hudebního myšlení a širšímu estetickému a kulturnímu kontextu hudebního dění. 1. Estetické pozadí hudby 1. pol. 20. století, základní tendence. Styly a "-ismy" v 1. pol. 20. století. Mezi universalismem a národním charakterem, tradicionalismem a avantgardou. 2. Pozadí 19. století. Proces rozpadu tonality od Chopina, přes Wagnera, Regera a Strausse, Musorgského a Debussyho. 3.-4. Hudba přelomu století (Strauss, Reger, Sibelius, Pfitzner, Debussy, Schreker, Busoni). Pojmová pole pozdní romantismus, moderna a její vývojové etapy (koncepce Dahlhausova a Danuserova). 5.-7. II. vídeňská škola. Expresionismus, atonalita, dodekafonie. Osobnosti a dílo (Schönberg, Berg, Webern a okruh jejich příznivců). 8. Neofoklorismus. Vysvětlení fenoménu, postižení rozdílů mezi folklórními tendencemi v 19. století a neofoklorismem 20. století. Tvorba v duchu neofolklorismu (Janáček, Bartók, Kodály, Enescu, Stravinskij). 9.-10. Neoklasicismus. Zrod a vývoj od konce 19. století tendence k návratům u Regera, Busoniho, Debussyho. Neoklasicismus v Paříži 1. estetika Pařížské šestky x 2. neoklasicismus Igora Stravinského. Osobnosti a tvorba Pařížské šestky (zvláště Honneger, Milhaud). Život a dílo Igora Stravinského. 11. Ruská a sovětská hudba v 1. polovině 20. století (Skrjabin, Mjaskovskij, mladý Prokofjev a Šostakovič). 12. Americká hudba v 1. polovině 20. století (Charles Ives, Milton Babbitt, Henry Cowell).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zmapování vývojových tendencí a osobností v hudbě na přelomu 19. a 20. století a v době meziválečné. Zvláštní pozornost je věnována vývoji hudebního myšlení a širšímu estetickému a kulturnímu kontextu hudebního dění. Výklad zahrnuje zejména tyto stylové okruhy: hudební moderna, expresionismus, neoklasicismus, neofolklorismus.
Absolvováním kurzu studenti budou schopni vyznat a orientovat se v problematice dějin hudby 1. pol. 20. století. Student bude schopen využít svých znalostí a dovedností k axiologické či stylové komparaci hudby tohoto období. Bude umět zařadit do dramaturgie filharmonií, operních divadel i komorních souborů vhodný repertoár hudby 20. století, případně sestavit dramaturgii festivalu soudobé hudby.
Předpoklady
Absolvování předmětů KMU/PDEH1, KMU/PDEH2.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

1. Vypracování referátu na téma: skladatelská osobnost evropské hudby 1. pol. 20. st., výběr reprezentativní skladby této osobnosti a její hudební analýza. Referát bude zpracován s oporou monografické literatury a studií publikovaných v muzikologických časopisech. Richard Strauss - operní tvorba (volba jednoho díla, geneze, námět, hudební dramaturgie) Alexander Zemlinsky Karol Szymanowski Jean Sibelius Hans Pfitzner Gustav Holst Ralph Vaughan Williams Alexander Skrjabin Ruská avantgarda - Ivan Vyšnegradskij, Nikolaj Roslavec, Artur Lourié Italská avantgarda - Luigi Russolo Zoltán Kodály, Georg Enescu Dmitrij Šostakovič Sergej Prokofjev Carl Orff Paul Hindemith La jeune France - hl. André Jolivet a mladý Olivier Massiaen Eric Satie Francis Poulenc Arthur Honneger Darius Milhaud 2. Recenze koncertu nebo operního představení s programem hudby 1. pol. 20. století. 3. Nejméně 75% přítomnost v semináři. 4. Absolvování poslechového testu a písemné zkoušky
Doporučená literatura
  • BEK, JOSEF:. Hudební neoklasicismus, Praha 1982.
  • CRAFT, ROBERT. Igor Stravinskij : deník ze společných cest. Praha 1968.
  • Dahlhaus, Carl. (1989). Zwischen Romantik und Moderne. München 1974.. Laaber.
  • DANUSER, HERMANN. Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 7. Laaber 1996..
  • Dibellius, Ch.:. Moderne Musik I 1945-65. München 1991.
  • Dibellius, Ch.:. Moderne Musik II 1965-85. München 1994.
  • DRUSKIN, MICHAIL, SEMJONOVIČ. Igor Stravinskij : osobnost, dílo, názory. Praha 1981..
  • DRUSKIN, MICHAIL, SEMJONOVIČ. O západoeurópskej hudbe 20. storočia. Bratislava 1976..
  • HRADECKÝ, EMIL:. Úvod do studia tonální harmonie, Praha 1960.
  • KOLEKTIV AUTORŮ:. Dějiny české hudební kultury 1890-1945, 2 sv., Praha 1971, 1982.
  • Kolektiv autorů. Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert, 1-12 Bde. Laaber..
  • KOLNEDER, WALTHER. Anton Webern. Einführung in Werk und Stil. Rodenkirchen 1961..
  • Křupková, Lenka. Dějiny hudby 20. století I. Olomouc: VUP, 2013..
  • MORGAN, ROBERT P.:. Twentieth Century Music. A History of Musical Style in Modern Europe and America. New York-London, W.W. Norton 1992.
  • NAVRÁTIL, MILOŠ:. Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Ostrava 1993.
  • VYSLOUŽIL, JIŘÍ:. Hudobníci 20. storočia, Bratislava 1981.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2022) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2015) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní