Předmět: Dějiny evropské hudby 17. a 18. st.

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Dějiny evropské hudby 17. a 18. st.
Kód předmětu KMU/D17K1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Spáčilová Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Počátky hudebního baroka, vymezení vůči hudbě pozdní renesance, rozvoj nového stylu. 2) Raná fáze hudebního baroka v Itálii (Florencie, Řím aj.). 3) Claudio Monteverdi a jeho odkaz, benátská a neapolská opera, vymezení vůči římské škole. 4) Opera a balet ve Francii. 5) Francouzská instrumentální hudba. 6) Vrcholné formy instrumentální hudby období baroka. 7) Duchovní tvorba v Itálii a Francii. 8) Specifika anglické barokní hudby. 9) Vývoj v německy mluvících zemích v 17. století, specifika německé hudební kultury a její prolínání s koncertantním principem. 10) Syntéza vrcholného baroka - G. F. Händel, J. S. Bach, J. D. Zelenka. 11) Hudební barok v českých zemích. 12) Problematika tzv. galantního slohu a slohové změny okolo poloviny 18. století.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 71 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 9 hodin za semestr
Výstupy z učení
Posláním přednášky je seznámit studenty se stylovými a vývojovými směry v evropské hudbě v 17. a 18. století. Východiskem je náboženské a národnostní rozdělení Evropy a jeho dopad na zrod nových stylových podnětů a jejich odlišné přijímání v různých částech Evropy.
Získání spolehlivé orientace v historické, stylové, funkční, estetické a teoretické problematice hudby 17. a 18. století. Student dokáže: - specifikovat charakter vývojových fází hudebního baroka v klíčových oblastech Evropy, - dokáže popsat specifika kompozičních technik daných škol, skladatelů atp., a to jak v rovině verbálního popisu, tak i na základě analytického popisu zvukové ukázky. Student je schopen: - zužitkovat teoretická východiska dané disciplíny i získané znalosti a dovednosti při řešení komplexních úkolů syntetického charakteru v rámci historiografické větve hudební vědy, - získané poznatky aplikovat v praktické sféře hudebního života včetně hudební popularizace a kritiky.
Předpoklady
Přehled dějin evropské hudby 1 a 2

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Základní znalost všeobecného přehledu dějin hudby.
Doporučená literatura
  • Bohadlo Stanislav. (1988). Materiály k dějinám hudby, sociologie, estetiky III. Období baroka. Hradec Králové.
  • Braun, Werner. (1981). Die Musik des 17. Jahrhunderts. Athenaion Verlag.
  • Dahlhaus Carl. (1994). Die Musik des 18. Jahrhunderts. Laabler Verlag.
  • Eggebrecht H. H. (1991). Musik im Abendland. Mnichov.
  • Kačic Ladislav. (2009). Dějiny hudby III. Baroko. Bratislava.
  • Kouba Jan. (1988). ABC hudebních slohů. Praha.
  • Manfred F. Bukofzer:. Music in the Baroque Era. New York 1947. Kniha je dostupná také ve slovenském (Bratislava 1987) a německém překladu..
  • Michels Ulrich. (2000). Encyklopedický atlas hudby. Praha.
  • Smolka Jaroslav. (2001). Dějiny hudby. Brno.
  • Štědroň Miloš. (1985). Monteverdi: génius opery. Praha.
  • Taruskin Richard. (2000). The Oxford History of Western Music, Vol. 2, The Seventeenth and Eighteenth Centuries. Oxford.
  • Trojan Jan. (2001). Dějiny opery. Praha Litomyšl.
  • Ulrich, Michels. (2000). Encyklopedický atlas hudby. Klasicismus. Praha .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr