Vyučující
|
-
Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. 1. Úvod do studia hudební analýzy. 22 doporučení jak analyzovat hudební díla Diethera de la Motteho. 12 podmínek hudební analýzy Clemense Kühna. 2. L. van Beethoven Sonáta pro klavír d moll op. 10, č. 3 (2. věta), 3. J. S. Bach Preludium a fuga č. 14 fis moll (Das Wohltemperierte Klavier, II. díl). Rejcha Fuga č. 22 4. W. A. Mozart Sonáta pro klavír č. 13 B dur K. 333 (4. věta). L. van Beethoven Sonáta pro klavír C dur op. 53 "Valdštejnská" (1. věta) 5. J. Haydn Klavírní trio C dur Hob. XV:27., 1. věta 6. J. Brahms Klavírní trio H dur op. 8, 1. věta, 1. a 2. verze. 7. B. Smetana Trio g moll, 1. věta 8. V. Novák Baladické trio 9. W. A. Mozart Klavírní koncert A dur (1. věta). 10. Dvořák Smyčcový kvartet As dur, op. 105 (1. věta) 11. L. Janáček Sonáta es moll pro klavír 1. X. 1905 (Z ulice). 12. C. Debussy Radostný ostrov. Ch. Ives Unanswered Question
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 41 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s analytickými metodami aplikovanými na komorní hudbu zejména 18. a 19. století.
Student zná základní postupy analýzy komorní tonální hudby. Student: - je schopen bez potíží číst komorní tří-čtyřhlasou sazbu komorních děl, - dokáže postihnout motivické vztahy v dílech sonátového charakteru a jejich tektonickou logiku. Student je způsobilý postoupit k analýze větších orchestrálních skladeb a k materiálu hudby 20. století v navazujícím kurzu Analýza hudebních skladeb 3.
|
Předpoklady
|
Analýza hudebních skladeb 1 (AHSK1).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Student by měl mít z již absolvovaných kurzů zvládnuté základní postupy formové, tektonické a harmonické analýzy. Ze všeobecných i speciálních dějin hudby by měl znát stylová specifika hudby 18. a 19. století a měl by být schopen stylové komparace. Student je povinen před zahájením kurzu prostudovat publikaci Miloše Honse Hudební analýza a hudební myšlení, měl by mít rovněž prostudovány učebnice K. Janečka o hudebních formách a tektonice.
|
Doporučená literatura
|
-
DE LA MOTTE, DIETRICH:. Musikalische Analyse. Kassel 1990.
-
JANEĆEK, KAREL:. Smetanova tvorba komorní. Praha 1984.
-
JANEČEK, KAREL:. Hudební formy. Praha 1955.
-
JANEČEK, KAREL:. Tektonika. Nauka o stavbě skladeb. Praha 1968.
-
KOHOUTEK, CTIRAD:. Hudební styly z hlediska skladatele. Praha 1976.
-
KÜHN, CLEMENS:. Analyse lernen. Kassel 1999.
|