Název předmětu | Adorno jako kulturní kritik: Od emancipace k fetišismu |
---|---|
Kód předmětu | KMU/ACC |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
During the semester, we will explore music and culture through the provocative lens of Adorno's writings. The period which concerns this course (1870-1970) saw Liszt's experimentations with atonality, Mahler's exploration of the limits of harmony, and Schönberg's emancipation of dissonance. But Adorno believed that this period witnessed not only notable musical developments but also regression of listening, musical fetishism, "avalanche of fetishism", and the reign of the culture industry. Adorno saw music as inseparable from philosophy, and his writings reflect this perspective. Therefore, this course is perfect for those who are interested to explore the intriguing intersections between philosophy and music. Topics covered in this course: Adorno's Mahler Liszt's "ordre omnitonique": The First Signs of Emancipation Neoromanticism Music Unbound: The Emancipation of Dissonance Adorno's Introduction to the Sociology of Music The problem with the Enlightenment The Rise of the Culture Industry Music as Commodity The Failures of Serialism: Who Cares if You Listen? Well, Adorno does! The Muse and The Fashion: Medtner's and Rachmaninov's alternative path for music The Return of the Prodigal Son: Strauss' and Pfitzner's return to tradition
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
The course aims to introduce students to Adorno's writings on music by exploring both the musical and cultural contexts of the period between 1870 and 1970, including literature and philosophy.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Attendance: a maximum of two absences is allowed to accommodate for personal emergencies. Passing a listening and a written test at the end of the semester. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie (2024) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikologie (2022) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |