Předmět: Adorno jako kulturní kritik: Od emancipace k fetišismu

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Adorno jako kulturní kritik: Od emancipace k fetišismu
Kód předmětu KMU/ACC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Yansori Ali, Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
During the semester, we will explore music and culture through the provocative lens of Adorno's writings. The period which concerns this course (1870-1970) saw Liszt's experimentations with atonality, Mahler's exploration of the limits of harmony, and Schönberg's emancipation of dissonance. But Adorno believed that this period witnessed not only notable musical developments but also regression of listening, musical fetishism, "avalanche of fetishism", and the reign of the culture industry. Adorno saw music as inseparable from philosophy, and his writings reflect this perspective. Therefore, this course is perfect for those who are interested to explore the intriguing intersections between philosophy and music. Topics covered in this course: Adorno's Mahler Liszt's "ordre omnitonique": The First Signs of Emancipation Neoromanticism Music Unbound: The Emancipation of Dissonance Adorno's Introduction to the Sociology of Music The problem with the Enlightenment The Rise of the Culture Industry Music as Commodity The Failures of Serialism: Who Cares if You Listen? Well, Adorno does! The Muse and The Fashion: Medtner's and Rachmaninov's alternative path for music The Return of the Prodigal Son: Strauss' and Pfitzner's return to tradition

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
The course aims to introduce students to Adorno's writings on music by exploring both the musical and cultural contexts of the period between 1870 and 1970, including literature and philosophy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Attendance: a maximum of two absences is allowed to accommodate for personal emergencies. Passing a listening and a written test at the end of the semester.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2022) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -