Vyučující
|
-
Devine Patrick, Dr. PhD.
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Content: this subject aims to make a survey of Dvořák's music in relation to his life. Each of the symphonies and main songs´cycles, xchamber music ae well as operas and cantata works will be analysed showing how Dvořák constructed their compositions. Brief description: selected works from Dvořák´s symphonies and chambre music will be analysed in detail. In addition, students should be prepared to go on a 2 day excursion to Dvořák country, staying overnight in Prague. Visits will be made to the Dvořák Museum and to Nelahozeves, the birthplace of Dvořák.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz podrobně rozebírá životní osudy a tvorbu Antonína Dvořáka. Na základě detailního studia pramenů rekonstruuje proměny Dvořákových názorů na díla jiných skladatelů i náhledy na vlastní tvorbu. Analytické sondy doplňují výklad pomocí srovnávání Dvořákových kompozic s díly B. Smetany, Z. Fibicha, L. Janáčka, F. Schuberta, F. Chopina, F. Liszta, R. Wagnera, J. Brahmse, P. I. Čajkovského, J. Suka a dalších. Tematické okruhy: 1/ Prameny, literatura, uložení autografů a korespondence, činnost Muzea Antonína Dvořáka (NM - ČMH), mezinárodní dvořákovské instituce 2/ Dvořákův rod, místa pobytů, základy hudebního vzdělání A. Dvořáka, Dvořák jako učitel 3/ Raná tvorba do šedesátých let 19. století 4/ První úspěchy a vídeňská stipendia 5/ Moravské a slovanské období tvorby 6/ Kantáta a oratorium v tvorbě A. Dvořáka 7/ Operní tvorba do odjezdu do Ameriky 8/ Symfonická tvorba do odjezdu do Ameriky 9/ Komorní tvorba do odjezdu do Ameriky 10/ Americké období 11/ Písňová tvorba 12/ Symfonické básně 13/ Operní tvorba po návratu z Ameriky
On completion of this subject students should be able to read a score of Dvořák´s music, to analyze the structure of the music, to understand the symbols used in the music and therefore describe the narrative of the music. In addition, students will understand how and wheather Dvořák´s music is authobiographical and where is fits into Western European music. Skills: ability to read an orchestral score is an asset, but not completely necessary. In addition to English language, some basic knowledge of German language would be an advantage.
|
Předpoklady
|
Pre-requisite : no specific pre-requisites; but the lectures will be given in English. A good knowledge of spoken English is required.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Requirements : (i) A short personal reflective essay entitled What Dvořák's music means to me, preferably in English, but may be in Czech; (ii) minimum attendance of 80% of the lectures.
|
Doporučená literatura
|
-
David Beveridge, ed. (1996). Rethinking Dvořák. Views from five countries. Oxford.
-
David Beveridge, ed. (2012). Zdenka a Josef Hlávkovi ? Anna a Antonín Dvořákovi: přátelství dvou manželských párů a jeho plody v českém a světovém umění. Praha.
-
Jarmil Burghauser. (1996). Antonín Dvořák. Thematický katalog. Praha.
-
Klaus Döge. (2003). Antonín Dvořák. Život, dílo, dokumenty. Praha.
-
Milan Kuna, red. (1987). Korespondence a dokumenty: kritické vydání. Praha.
-
Nová, Kateřina, Vejvodová, Veronika, ed. (2016). Nejraději mne tituloval indiánem. Praha.
-
Otakar Šourek. (1954). Antonín Dvořák. Praha.
|