Vyučující
|
-
Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
-
Dykast Roman, doc. PhDr. CSc.
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Protorenesance Dantova a Petrarkova a první návrhy cesty zpět ke "zlatému věku" tak, aby se dosavadní temnota středního věku rozplynula v jasné záři minulosti znovuzrozeného (renesančního) třetího věku. 2. Studia humanitis jako program nastoupené cesty od dosavadní ignorance, nevědomosti k novému poznání a vzrůstající politický vliv první generace humanistů ve Florencii první poloviny 15. století. O první generaci florentských sochařů, jejichž sochy ve výklencích prvních raněrenesančních staveb působily na dobové diváky jako zázrak a o prvních výtvarných dílech, v nichž byl využit nový technický vynález: perspektiva 3. Pád Konstantinopole v roce 1453, který způsobil příliv antických textů do Florencie a dvojí účinek medicejského mecenášství: budování knihovny a podporování činnosti obnovené platónské Akademie. Marsilio Ficino a jeho nová filosofie a estetika renesančního platonismu a novoplatonismu, v níž je člověk jako učenec a umělec postaven na nejvyšší místo ve společnosti. Důstojnost člověka, novoplatónské effluvium krásy a cesta prostřednictvím umění ke znovuzrození duše. 4. Rimini, Urbino, Mantova, Ferrara, Milán a další italská města, v nichž se podle florentského vzoru rozvíjí renesanční myšlení. Ingénium umělce, nové pojetí melancholika jako nejlépe natemperovaného člověka k duchovní a tím i umělecké činnosti a obnovení platónského konceptu božského šílenství jako cesty k nezbytnému vytržení duše z tělesného pouta. 5. Proporční teorie umění a dualita afektivních účinků. Rekonstrukce antického ideálu "svatby uměn" jako jejich jednoty v současné rozmanitosti. 6. Zásadní role antického umění rétoriky a jejích jednotlivých disciplín při hledání prostředků, jimiž by se umění přiblížilo k popisovaným účinkům antického umění. Propojení alchymie, magie a umění v manýristickém hledání projevů sympatetičnosti světa a odraz takto pojímaného universa v symbolice uměleckého díla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednáškového cyklu je seznámit posluchače v jednotlivých přednáškových tématech s vývojem a podstatou teorií umění v období renesance v rámci širšího dobového kontextu, v němž budou sledovány a zohledňovány zejména následující čtyři okruhy: a) Vliv antických autorů (Platón, Aristotelés, Plótínos, Vitruvius, Cicero ad.). b) Teorie umění jako součást renesanční filosofie a estetiky (Marsilio Ficino, renesanční platonismus, novoplatonismus a aristotelismus). c) Teorie umění jako součást souboru humanistických studií (studia humanitatis, Lorenzo Valla, Angelo Poliziano, Pico della Mirandola ad.; význam a vliv humanistických akademií). d) Teorie umění jako umělecké poetiky a vliv rétorických disciplín na vývoj jednotlivých uměleckých druhů.
Studenti předmětu získají přehled a znalosti vývoje a podstaty teorií umění v období renesance, které rozšíří jejich dosavadní vědomosti z dějin studovaných uměleckých druhů a prohloubí porozumění umění v širších filozofických, estetických, kulturních, společenských a politických souvislostech.
|
Předpoklady
|
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Studium odborné literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Burke, Peter. (1996). Italská renesance. Praha: Mladá fronta.
-
Dykast, Roman. (2005). Hudba věku melancholie. Praha: TOGGA.
-
Francastel, Pierre. Malířství a společnost.
-
Ghyka, M. C., & Navrátilová, D. (2008). Zlaté číslo, aneb, Jak pythagorovské rytmy a obřady ovlivnily vývoj západní civilizace. Praha: Argo.
-
Gombrich, E. H. (1985). Umění a iluze. Praha.
-
Hankins, J., & Pokorný, M. (2011). Renesanční filosofie. Praha: OIKOYMENH.
-
Hocke, Gustav René. (2001). Svět jako labyrint. Manýrismus v literatuře. Triáda/H&H, Praha.
-
Hocke, Gustav René. (2001). Svět jako labyrint. Manýrismus v literatuře. Triáda/H&H, Praha.
-
Chastel, A., & Lukáš, I. (2003). Vyplenění Říma: od manýrismu k protireformaci. Brno: Barrister & Proncipal.
-
Chastel, A. (2008). Leonardo da Vinci, aneb, Vědy o malířství ;: Gesto v umění. Brno: Barrister & Principal.
-
Kristeller, Paul Oskar. (2007). Osm filosofů italské renesance. Praha: Vyšehrad.
-
Panofsky E. (1981). Význam ve výtvarném umění. Praha.
-
Pater, W. (1966). Renesance. Studie o výtvarném umění a poezii. Olomouc 1966.. Olomouc.
-
Yates, F. A., Kramár, T., Žemla, M., & Černovský, P. Umění paměti.
-
Yatesová, Frances. (2009). Giordano Bruno a hermetická tradice. Praha: Vyšehrad.
|