Předmět: Inscenace Janáčkových oper v proměnách doby

» Seznam fakult » FIF » KMU
Název předmětu Inscenace Janáčkových oper v proměnách doby
Kód předmětu KMU/92ALJ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Úvodní hodina, seznámení s programem a organizací semináře (Spurná) 2. Opery Leoše Janáčka: vzory, inspirace, typy (Kopecký) 3. Opery Leoše Janáčka: plány, verze, formy (Kopecký) 4. Seminární rozprava s doc. Kopeckým na zadané téma 5. Janáčkova opera Věc Makropulos jako příklad tzv. Literaturoper (Křupková) 6. Seminární rozprava s doc. Křupkovou na zadané téma 7. Janáčkovy opery v Ostravě (Spurná) 8. Janáčkova opera Osud - pohled režiséra (Nekvasil) 9. Seminární rozprava s doc. Spurnou na zadané téma 10. Janáčkovy opery v Brně (Havlíčková) 11. Seminární rozprava s doc. Spurnou (na základě zadání dr. Havlíčkové) 12. Zakončení semináře v podobě krátkého znalostního testu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Seminář, propojující výklad s rozpravou nad zadanými tématy, se bude zabývat interpretační tradicí oper slavného českého skladatele Leoše Janáčka. Studenti se seznámí s Janáčkovou operní tvorbou, která přitahuje pozornost širokých posluchačských a diváckých vrstev. Získají představu o přínosu skladatele z hlediska moderní evropské opery a zorientují se v historii i v současnosti jevištního uvádění jeho děl u nás (na hlavních republikových scénách), příp. v zahraničí. Na předmětu se podílejí vyučující olomoucké teatrologie a muzikologie a kolegyně z brněnské Katedry divadelních studií. "Čestným" hostem a pomyslnou "třešničkou na dortu" jednoho ze seminárních sezení bude režisér Jiří Nekvasil, který představí svou nejnovější inscenaci Janáčkovy opery "Osud".
Studenti se seznámí s Janáčkovou operní tvorbou, která přitahuje pozornost širokých posluchačských a diváckých vrstev. Získají představu o přínosu skladatele z hlediska moderní evropské opery a zorientují se v historii i v současnosti jevištního uvádění jeho děl u nás (na hlavních republikových scénách), příp. v zahraničí.
Předpoklady
Zájem o tvorbu Leoše Janáčka, o hudbu a divadlo.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
U studentek a studentů předpokládáme základní studijní schopnosti: zájem o probíranou látku, aktivní přístup k debatám ve výuce a samostatnou přípravu. Studující se účastní minimálně 75% výuky semináře (mohou dvakrát chybět, potřetí musí být absence doložena relevantním potvrzením). Seminář bude zakončen krátkým znalostním testem.
Doporučená literatura
  • Gier, Albert. (2004). Libreto. Definice a perspektivy výzkumu. Praha, Spurná, H. (ed.): Hudební divadlo jako výzva.
  • Křupková, Lenka. (2017). Čapek's Feminism and Janáček's Femme Fatale: Notes on traditional Opera Aesthetics in Janáček's opera The Makropulos Case. New York, Lenka Křupková, Jiří Kopecký, et al, Czech Music around 1900.
  • Vogel, Jaroslav. (1997). Leoš Janáček. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny hudby (12) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -