|
Vyučující
|
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Teorie a dějiny umělecké kritiky Funkce a žánry umělecké kritiky Desatero hudebního kritika jako sonda do oblasti umělecké kritiky. Odborné časopisy (v České republice a v zahraničí) a denní tisk zabývající se uměleckou kritikou Rozhlas, televize a umělecká kritika Jazyková stránka publicisticky v oblasti umění Editor a text. Zásady odborné redakční práce Tiskový zákon, svoboda slova a etika žurnalisty Etický kodex vysokoškolského pedagoga (a vědce) a jeho publikační činnost
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 27 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
1. Seznámení s dějinami, teorií a současnou praxí umělecké kritiky a popularizace různých druhů umění. 2. Úloha editora a jeho podíl na konečné podobě odborného textu.
1. Získání teoretických znalostí o žánrech umělecké kritiky, způsobech a současných trendech psaní pro různé typy tištěných médií, umělecké publicistice na vlnách rozhlasových a televizních stanic aj. 2. Získání teoretických znalostí o podobě a povaze editorské (redaktorské) práce.
|
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Podmínky udělení zápočtu: 1. Aktivní účast ve výuce. 2. Znalost prostudované literatury (nejméně 1 dohodnutý titul). 3. Vypracování krátkého kritického textu - glosy na aktuální téma z oblasti umění a kulturního života (cca 1200-2400 znaků), nebo jiného útvaru umělecké kritiky. 4. Vypracování seminární práce (v rozsahu 4-5 normostran), která bude mít následující podobu: a) Rozbor a hodnocení jednoho aktuálně vydaného čísla hudebního, výtvarného, literárního, filmového, divadelního atp. časopisu zaměřeného na uměleckou kritiku dané oblasti. Na základě důkladné analýzy se posuzuje celkové zaměření časopisu, odborná i stylistická úroveň jednotlivých rubrik, charakterizují se nejzdařilejší a nejméně zdařilé články, úroveň grafické úpravy, doporučují se zlepšení atd. Příklady periodik: Hudební rozhledy, Opus musicum, Harmonie, Atelier, Umění/Art, Disk, Svět filmu, A2, Česká literatura, Literární noviny apod. i obdobné časopisy zahraniční, a také kulturní portály. b) Rozbor a hodnocení kritického, popularizačního nebo vzdělávacího cyklu v rozhlase (například na stanici Český rozhlas 3 - Vltava v jednom týdnu či během jednoho měsíce) nebo v televizi, a to na základě vlastního výběru a sledování. Seminární práce bude (podle časových možností) přednesena jako referát.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bor Vladimír. (1990). Film-hudba-kritika. . Praha.
-
Fukač Jiří a kolektiv. (1998). Hudba a média. Rukověť muzikologa. Brno.
-
Havel a Štorek (red.). (1971). Editor a text. Praha.
-
Kolektiv autorů. (2006). Editor a text. Úvod do praktické textologie.
-
Vičar Jan. (1997). Hudební kritika a popularizace. Praha.
|