Název předmětu | Terénní praxe 1 |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YTP1 |
Organizační forma výuky | Praxe mimo UP |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Náplní předmětu je odborná práce v rozsahu jednoho pracovního týdne (40 hodin) v instituci, s níž Katedra historie FF UP v Olomouci již dlouhodobě spolupracuje, jako v současnosti jsou Biskupství litoměřické (archiv a knihovna), Klášter premonstrátů Teplá (historická knihovna kláštera), Gymnázium Vítězslava Nováka v Jindřichově Hradci (profesorská knihovna), Nestlé Česko s. r. o. (Zora Olomouc - spisovna firmy), Arcibiskupství olomoucké (soubor liturgických textilií, Prečanova knihovna), Benediktinské opatství Rajhrad (novější knižní fondy včetně pozůstalostí), Konvent Hospitálského řádu sv. Jana z Boha - Milosrdných bratří v Brně (archivní fondy, historické knihovny, soubor liturgických textilií). Praxe budou organizovány dne možností garanta předmětu a spolupracujících institucí a budou zaměřeny na jednu z následujících oblastí: a. pořádání a katalogizace knihovny b. pořádání a inventarizace archivního materiálu c. pořádání a soupis mobiliárních předmětů (zejména liturgických textilií), přičemž všechny tyto aktivity mohou být spojeny s prezentací zpracovaných knih, dokumentů či předmětů. Modelový průběh semináře: 1. Semestr zahájí setkání zapsaných posluchačů, na němž budou účastníci detailně seznámeni s průběhem celého semináře, a bude jim zadána odborná literatura podle konkrétního zacílení semináře 2. Na setkání trvajícím 3-4 hodiny budou posluchači vyškoleni (opět dle podle zaměření semináře) buď v katalogizaci rukopisných i tištěných knih nebo v inventarizaci dokumentů či mobiliárních předmětů a budou jim zadány materiály, které zkatalogizují či zinventarizují do připravené databáze. 3. Tato domácí práce by měla být hotova v patřičném předstihu před odjezdem na praxi, aby studenti dostali zpětnou vazbu a tím i zjistili, zda si dostatečně osvojili potřebné postupy. 4. Vlastní seminář praxe v terénu by měl zahrnout veškeré postupy od základního seznámení s neuspořádaným materiálem, přes jeho uspořádání až po provedení inventarizace či katalogizace, označení a uložení materiálu. Ne vždy se podaří zajistit, aby celý proces proběhl během jednoho týdne semináře v terénu, účastníkům bude celý proces co nejvíce přiblížen. Bude-li to možné, měl by seminář spojen s prezentací zpracovaného materiálu určeného vlastníkovi či veřejnosti. 5. Součástí týdenního pobytu v místě zpracování fondu bude i seznámení se s lokalitou včetně významných památek, exkurze do místních paměťových institucí i účast na právě probíhajících kulturních akcích (dle výběru posluchačů). Na konci semináře by měl být prostor na reflexi (evaluaci) celé skupiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Pracovní činnosti (dílny)
|
Výstupy z učení |
Záměrem semináře je přiblížit posluchačům různé formy práce s prameny a to od okamžiku jejich převzetí do péče paměťové instituce až po jejich prezentaci vlastníku, odborné či laické veřejnosti. Semináře by měly posluchačům nabídnout výjimečnou praktickou zkušenost - společně s dalšími účastníky by měli zkusit odborně zpracovat dosud "netknutý" pramenný materiál a to na základě toho, co k příslušnému materiálu nastudují a jaké pracovní postupy si dopředu osvojí.
Absolvováním praxe v terénu si posluchač vyzkouší aplikaci konkrétních pracovních postupů i teoretických znalostí v reálném prostředí. Po skončení praxe by posluchač měl být schopen roztřídit, uspořádat, sepsat a odpovídajícím způsobem zpřístupnit i uložit knižní fond, dokumenty či hmotné prameny. Přidanou hodnotou semináře kromě vlastní odborné práce posluchače je skutečnost, že si zažije obtíže, které nelze simulovat při praktické pořádací práci na fakultě, uvědomí si reálnou situaci dosud nezpracovaných pramenů a prožije i dobrý pocit z toho, že se díky jeho nasazení podařilo uspořádat, zpřístupnit a nezřídka i zachránit cenné prameny. |
Předpoklady |
Základním předpokladem je ochota posluchače k samostatné práci a práci v týmu. Znalost četby novogotického písma výhodou.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
odevzdání přípravných materiálů, týmová práce ve zvolené instituci, závěrečná reflexe |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |