Název předmětu | Proměny společenského postavení žen ve 20. století |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YSPŽ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět je zaměřen na sledování vývoje postavení českých žen ve společnosti od konce 19. století do začátku druhé světové války. Těžiště tématu leží v období první Československé republiky (1918-1938), na které byl zaměřen vlastní vědecký výzkum. Problematice postavení žen ve společnosti byla, atuž v celém komplexu daného problému či z nejrůznějších dílčích pohledů, pro období let 1918-1938 věnována historiky v České republice doposud minimální pozornost. Tento výrazný společenský problém obecně nebyl převažující částí společnosti v dějinách lidstva veřejně z historicky daných důvodů totiž za problém vůbec považován. V semináři bude řešen problém společensko-politické a veřejné činnosti žen metodou sondy do činnosti a postavení 1) liberálně orientovaných, 2) katolických, 3) ženských spolků z dělnického (sociálně demokratického a komunistického) prostředí. Zapojení českých žen do mezinárodních ženských organizací. Postavení žen a ženské hnutí ve světě. Bude věnována pozornost vnímání společenského postavení žen některými představiteli mužského intelektuálského a politického prostředí zvláště názory T. G. Masaryka a Jana Šrámka. Zkoumané historické téma je součástí celého komplexu problémů spojených s postavením žen ve společnosti a s úsilím o jeho změnu. Proměny společenského postavení žen - PROGRAM 10. 2. 2025 úvod: témata - rozbor, odborná doporučená literatura, organizace programu úkoly do seminářů: základní příprava do všech témat + samostatný výklad v jednom semináři - na základě odborné četby = cvičení v přípravě samostatného uceleného odborného výkladu Písemné úkoly: Seminární práce - 10 stran (odevzdat elektronicky 3 dny před zkouškou na jana.buresova@upol.cz) Esej: práce T. G. Masaryka o názoru na "ženskou otázku" ve společnosti (viz např. několik jeho článků v knize Masaryk a ženy, Praha 1930, ale i jinde, např. výběr v přílohách knihy Burešová, J.: Proměny společenského postavení českých žen, Olomouc 2001. aj.) poslat 3 dny před zkouškou elektronicky na výše uvedený e-mail. Seznam prostudované literatury - poslat také na mail před zkouškou. 17. 2. přednáška: Základní charakteristika genderových vztahů a okolnosti jejích proměn v dějinách 24. 2. přednáška - Ženy ve společnosti v době první ČSR dále semináře: 3. 3. Ženy a vzdělávání 10. 3. Ženské spolky - typy spolků 17. 3. Ženy a práce 24. 3. Ženy a společenskopolitický život 31. 3. Ženské časopisy a jejich role ve společnosti 7. 4. Katolické ženské spolky a jejich periodika 14. 4. Osobnosti ženského emancipačního hnutí - Františka Plamínková, Milada Horáková (Králová) 21. 4. VOLNO - VELIKONOCE 28. 4. Volná témata: ženy a tělovýchova a sport, ženy v kultuře a umění, ženy ve vědě aj. 5. 5. Závěrečný seminář
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Předmět je zaměřen na sledování vývoje postavení českých žen ve společnosti od konce 19. století do začátku druhé světové války. Těžiště tématu leží v období první Československé republiky (1918-1938), na které byl zaměřen vlastní vědecký výzkum.
Absolvent je schopen studovanou specializaci uplatnit ve své pedagogické a další odborné práci v daném oboru. |
Předpoklady |
Základní znalosti obecných dějin 19. a 20. století.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Seminární práce
Základní orientace v obecných dějinách 19. a 20. století. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |