Předmět: Kapitoly z dějin školství od antiky do 20. století

» Seznam fakult » FIF » KHI
Název předmětu Kapitoly z dějin školství od antiky do 20. století
Kód předmětu KHI/YSKO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Somer Tomáš, PhDr. Ph.D.
  • Paštrnák Patrik, Mgr. M.A., D.Phil.
  • Šimková Ema, Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Vzdělávání v antickém Římě: od základů čtení a psaní až po stavbu paměťových paláců Vzdělanost, školy a kláštery mezi antikou a středověkem Středověké univerzity Vzdělávání v Olomouci na přelomu středověku a raného novověku: případová studie Výuka v raném novověku: Jan Amos Komenský, Jezuité Školské reformy Marie Terezie Změny podle Hasnerova zákona Školní každodennost v 19. a první polovině 20. století Prvorepublikové experimenty Změny ve školství v souvislosti s totalitními režimy 20. století Školství po r. 1989

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 23 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit student(k)y s podobami školství a základními mezníky jeho vývoje od antiky (zaměřené na starověký Řím) přes středověk do pozdního 20. století. Zatímco nejstarší období bude pojímáno v evropské perspektivě, od pozdního středověku se záběr zúží na situaci v českých zemích.
Student se orientuje v základních meznících vývoje českého školství, zná nejdůležitější tituly literatury k tématu a typické historické prameny.
Předpoklady
Předpokládá se zájem o téma předmětu a také základní znalosti českých a světových dějin.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

- aktivní účast v hodinách (max. 2 absence) - příprava na hodiny (plnění zadaných úkolů - četby) - úspěšné absolvování závěrečného (zápočtového) testu
Doporučená literatura
  • GRUBBS, J.E. a T. PARKIN, eds. (2013). The Oxford Handbook of Childhood and Education in the Classical World.. Oxford: University Press.
  • Le Goff, J.:. Kultura středověké Evropy, Odeon, 1991.
  • LE GOFF, J. (2005). Kultura středověké Evropy. Praha.
  • RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
  • RICHÉ, P., VERGER, J. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha.
  • SPUNAR, P. (1985). Kultura českého středověku. Praha.
  • SPUNAR, P. (1995). Kultura středověku. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní