Název předmětu | Postmoderní myšlení v historii |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YPM |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Historiografie 20. století Postmoderní situace Česká historiografie a postmoderní myšlení Základní pojmy postmoderního myšlení Osobnosti postmoderního myšlení: Hayden White, Roland Barthes, Paul Veyne atd. Historie v době post-postmoderny Paměťová studia
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení |
Cílem kurzu je reflektovat změny, které se v historii a myšlení o historii odehrály po nástupu postmoderny. Kurz se zaměří na nejdůležitější trendy v historickém postmoderním myšlení (např. linguistic turn) a některé osobnosti s ním spjaté, jako H. White, R. Barthes a P. Veyne. Teritoriálně se bude věnovat především území Francie a USA, zmíněn bude též vývoj v českých zemích.
Účastníci a účastnice se na základě analýzy doporučených textů naučí orientovat v základních filozofických otázkách, které postmoderní myšlení přineslo, budou postmodernímu myšlení rozumět a získají schopnost fundovaně nad ním uvažovat. |
Předpoklady |
Vítána je znalost anglického a francouzského jazyka, není však podmínkou.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Systematické pozorování studenta, Písemný test
docházka alespoň 75 % studium doporučených textů na každý ze seminářů esej písemná zkouška |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |