Vyučující
|
-
Slavíková Věra, Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů 1. Základní seznámení s předmětem, způsoby výuky, orientace v literatuře a metodikách. 2. Teoretické představení archivního fondu, způsobů pořádání a inventarizace. 3. Archivní pomůcka - její části a charakteristika jednotlivých částí úvodu. 4. Archivní pomůcka - vytváření inventárního soupisu/manipulačního seznamu. 5. Metodiky konkrétního archivního materiálu. 6. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (listiny, úřední knihy). 7. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (úřední knihy). 8. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (registraturní pomůcky). 9. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (spisový materiál). 10. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (spisový materiál). 11. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (účetní materiál). 12. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (ostatní materiál). 13. Kompletace sepisovaných dokumentů, návod na vytvoření manipulačního seznamu. Náplní seminářů bude práce s konkrétním archivním materiálem, jeho pořádání a inventarizace. Práce budou probíhat v pracovních skupinách nejčastěji v pořádací místnosti na Katedře historie FF UP a předmětem bude archivní fond vypůjčený z konkrétní instituce. Dosud tak byly pořádány fondy římskokatolických farních archivů, osobní fondy či části spisoven.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 17 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Teoretický úvod společně se semináři by posluchačům měly dát zřetelnou představu o tom, jak se archivář rozhoduje při zpracovávání konkrétního fondu, a pomoci jim osvojit si způsoby práce při třídění, pořádání a inventarizaci různých typů archivního materiálu (úřední knihy, spisový a účetní materiál). Na základě aplikace příslušných metodik by měli být posluchači schopni najít nejvhodnější způsob práce pro konkrétní fond (zachování původního členění či zavádění umělých schémat dle příslušných metodik), dále také vytvořit manipulační seznam. Cílem seminářů je naučit posluchače základní orientaci v archivních fondech a pomocí prakticky laděného semináře mu přiblížit, jak vypadají dokumenty při převzetí, jak probíhá volba pořádacího systému a jak probíhá samotné pořádání a inventarizace.
Posluchač se orientuje se v odborné terminologii a literatuře, na jejímž základě umí vyhledat metodiky pro pořádání a inventarizaci fondů. Konkrétní archivní materiál je schopen rozčlenit na základní kategorie a pokusit se o jeho popis v rámci manipulačního seznamu.
|
Předpoklady
|
Předmět neklade žádné předběžné požadavky na studenta, navazuje na teoretické základy získané v předmětu archivnictví.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Závěrečná zpráva
účast minimálně 80 % zápočet na základě aktivní účasti v rámci semináře a za vypracovaný manipulační seznam
|
Doporučená literatura
|
-
Archivní fondy a sbírky.
-
Archivnictví a spisová služba (skripta)..
-
Další literatura:.
-
BARTOŠ, Josef, CHOBOT, Karel. (1995). Úvod do archivnictví pro historiky. Olomouc.
-
ČECHOVÁ, Gabriela a kol. (1965). Archivní příručka. Praha.
-
WANNER, Michal a kol. (2015). Základní pravidla pro zpracování archiválií. Praha.
|