Vyučující
|
-
Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
Program: Cílem semináře bude seznámit se s bohatou škálou funerálních pramenů a jejich výpovědními možnostmi, současně konfrontovat moderní představy o smrti s jejich podobou a vývojem ve starších obdobích. Základní prameny: katechetika, homiletika, ?Ars moriendi? ? Příručky dobré smrti; testamenty, pozůstalostní inventáře; pohřební slavnost: popisy pohřebních průvodů, pohřební kázání, castrum doloris; pohřební kaple, náhrobek, epitaf. Barokní kostnice. Očistcové kaple. Dobové drama, poezie, próza, hudba, kramářská píseň. Raněnovověká společnost v pohřebních kázáních. Detailní pozornost bude věnována pohřebním kázáním a jejich pramenným možnostem: pohřební kázání v raném novověku v protestantském a katolickém prostředí (specifika konfesně odlišných komemorativních kultur, dosavadní výzkum, badatelská centra); pohřební kázání jako biografický pramen, možnosti a meze; pohřební kázání jako pramen pro výzkum dějin smrti, nemoci, stáří; pohřební kázání jako pramen pro gender výzkum, pro dějiny dětství, vzdělání, cestování, pro dějiny nejrůznějších sociálních skupin atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Představy o životě a smrti se v minulosti lišily od našeho vnímání: z našich životů vytěsněná a sekularizovaná smrt, probíhající v sterilizovaném nemocničním prostředí, se značně odlišuje od vnímání smrti jako následku prvotního hříchu a současně jako vyvrcholení života, rozhodujícího okamžiku, v němž bylo možno mnohé napravit, ale také pokazit. Každodenní příprava na smrt byla přirozenou součástí života a ?memento mori? tvořilo jeden z pilířů tehdejší mentality.
Absolvent předmětu rozlišuje mezi dnešním chápáním smrti a jejím chápáním v raném novověku. Zná nejdůležitější funerální a komemorativní prameny, dokáže je interpretovat. Orientuje se v domácí a zahraniční historiografii.
|
Předpoklady
|
Nejsou specifické požadavky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
zápočet: aktivní účast na seminářích, četba textů, diskuse kolokvium: seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Aries Philip. (2000). Dějiny smrti I a II. Praha .
|