Název předmětu | Seminář k dějinám starověku 1 - Řecko |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YDSRE |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Semináře jsou zaměřeny na vybrané oblasti řecké společnosti (historiografie, demokracie a tyranie, totalitarismus, odlišnost, náboženství a mytologie, každodenní život) a jejich přesahy do pozdějších období na základě rozboru úryvků z primárních pramenů (děl antických autorů) i kapitol z novodobých publikací a článků v časopisech k tématům jednotlivých seminářů. Podrobný sylabus bude představen na prvním setkání a dostupný přes Moodle. Požadované texty k přípravě (primární prameny/sekundární literatura) a další zdroje budou rovněž přístupné přes Moodle. Předběžný plán semináře: 1) Úvod, představení plánu semináře, tipy k četbě a dělání poznámek 2) Představení pramenů, literatury, slovníků, online pomůcek + parafrázování 3) Jak psát dějiny? Řecké dějepisectví 4) Mýthos jako základ uvažování o světě, jak pracovat s mýtem 5) Athénská demokracie: nejlepší nebo nejhorší? Periklés, Řeč nad padlými, její rétorika a druhý život 6) Spartský mýtus 7) Vytváření barbara, my a oni 8) Helénismus 9) Domácnost, rodina, každodennost 10) Bohové, polobozi, kult, sport a mystéria 11) Zápočtový test 12) Řecká a římská svatba
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Postižení jevů a procesů řecké společnosti, které ovlivnily další vývoj lidstva, schopnost rozboru a interpretace základních pramenů a literatury k tématům seminářů.
Schopnost samostatného rozboru a interpretace základních pramen a literatury k tématům seminářů, schopnost samostatné diskuse nad vybranými problémy dějin starověkého Řecka. |
Předpoklady |
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Písemný test
Aktivní účast v seminářích (příprava ze zadaných pramenů a literatury), docházka (max. 2 absence), závěrečný test (rozbor vybraného pramene). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archeologie (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |