Název předmětu | Seminář k dějinám středověku F |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YDSF |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
OBSAH 1. Úvod do problematiky: kulturní dějiny, gender history, dějiny každodennosti - vymezení základních termínů 2. Čas jako základní kategorie středověké kultury 3. Prostor jako struktura středověkého myšlení 4. Dobové modely společenského uspořádání v souladu a rozporu s faktickou strukturou středověké společnosti 5. Tělo a duše ve středověké kultuře 6. Tělesnost a vnímání těla, krása a ošklivost 7. Oděv jako prostředek symbolické komunikace ve středověku 8. Kategorie mužství a ženství, feminita a maskulinita optikou středověku 9. Lidský věk: dětství, mládí a stáří 10. Komika a vážnost
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Studující se seznámí se s tématy, která jsou zásadní pro pochopení fungování středověké společnosti jako celku i odlišností jednotlivých sociálních prostředí. Pozornost je zaměřena na základní kategorie středověké kultury, jako je čas, prostor, vnímání a prožívání těla a jednotlivých životních fází až po problematiku dobového náboženského a duchovního života.
Studující se orientují v základních tématech a pojmech vztahujících se k náplni semináře (dějinám středověké každodennosti, viz přehled témat). Chápou a dokáží popsat hlavní specifika tohoto období a jejich důsledky pro společenské uspořádání a každodenní život. Orientují se v relevantní sekundární literatuře. |
Předpoklady |
Obecné znalosti dějin středověku.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Aktivní účast na hodinách, max. 2 neomluvené absence. Studující si připravuje text na každý seminář a aktivně se zapojuje do diskuze. Úspěšné absolvování zápočtového testu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |