| Název předmětu | Seminář k dějinám středověku C |
|---|---|
| Kód předmětu | KHI/YDSC |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Kurz je zaměřen na kratší časové období, zvláště na 14. a 15. století (i když bude docházet k určitým přesahům, zvláště do dávnější minulosti) v Evropě, a jeho předmětem jsou různé podoby politického, společenského a církevního života. V průběhu semináře se zaměříme na nejcharakterističtější jevy ve vývoji pozdně středověké Evropy a jeho nejpalčivější problémy. Podle zájmu studentů je možné operativně doplnit výběr témat o další či jiná témata. Politická situace v pozdně středověké Evropě (14.-15. století) Politické koncepce a politická praxe Černá smrt v Evropě a společnost Židé v pozdním středověku Církev v pozdním středověku (řeholní řády, hereze, schizma, konciliarismu, papalismus, unie s východní církví etc.) Pozdní křížové výpravy (Osmani) Renesance a humanismus Burgundsko v 15. století: vévoda, dvůr, representace Uhry v pozdním středověku Beletrie a problematika středověkých literárních pramenů Základní znalosti o čase, právu; školství etc.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Semináře rozebírají zásadní problémy dějin pozdního středověku, základní odbornou literaturu a představují nejdůležitější prameny k vybraným problémům.
Studenti budou schopni pracovat s prameny pozdního středověku, seznámí se podrobněji se sociálními, církevními a kulturními dějinam pozdního středověku. |
| Předpoklady |
|
Studenti by se měli orientovat v politických dějinách pozdního středověku v Evropě.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
Účast ve výuce, příprava, aktivní účast v diskusi, referát, závěrečný test. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |