Název předmětu | Seminář k dějinám raného novověku J |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YDRNJ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Historiografie raného novověku Předmětem debaty v rámci kurzu je charakteristika a hlavní vývojové trendy v české i evropské historiografii v období 16.-18. století. Zkoumání budou podrobeny prostředky a mechanismy, které humanistická historická věda využívala k "vytváření" mytologizovaných národních historií, včetně metod filologických a právněhistorických. Druhým hlavním tématem je také pozvolný posun od mytologizovaného výkladu dějin ke kritickému studiu historických pramenů. Třetí tematický okruh tvoří osvícenská filozofie dějin a alternativní modely vysvětlující vývoj evropské civilizace (např. lineární pojetí historie). Diskuse vychází z rozboru dobových historických a historicko-filozofických prací. Mezi autory, jejichž díla budou v průběhu kurzu analyzována jsou zařazeni Václav Hájek z Libočan, Pavel Stránský, Mikuláš Dačický z Heslova, Bohuslav Balbín, William Camden, Marcin Kromer, Francois Hotman, David Hume, Voltaire aj. Kurz proběhne formou přednášek, které vymezí a zobecní teoretické problémy, a seminářů, které budou zaměřeny na debatu o problémových otázkách na základě vybraných textů.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Semináře se zabývají problematikou raně novověké historiografie a její typologií.Zároveň analyzují vybraná díla českého a evropského raně novověkého dějepisectví (Vico, Camden, Balbín, Hartknoch, Historiografie skotského osvícenství, Stránský atd).
Orientace v raně novověké historiografii a schopnost badatelsky využívat historiografická díla raného novověku. |
Předpoklady |
Základní znalost politického, konfesního a kulturního kontextu raného novověku
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Esej, Seminární práce
aktivita na semináři esej četba zadané literatury |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |