Předmět: Drobné archivní fondy - teorie a praxe pořádání archivních fondů pro historiky

» Seznam fakult » FIF » KHI
Název předmětu Drobné archivní fondy - teorie a praxe pořádání archivních fondů pro historiky
Kód předmětu KHI/YDAF
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slavíková Věra, Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Témata přednášek 1. Základní seznámení s předmětem, způsoby výuky, orientace v literatuře a metodikách. 2. Teoretické představení archivního fondu, způsobů pořádání a inventarizace. 3. Archivní pomůcka - její části a charakteristika jednotlivých částí úvodu. 4. Archivní pomůcka - vytváření inventárního soupisu/manipulačního seznamu. 5. Metodiky konkrétního archivního materiálu. 6. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (listiny, úřední knihy). 7. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (úřední knihy). 8. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (registraturní pomůcky). 9. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (spisový materiál). 10. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (spisový materiál). 11. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (účetní materiál). 12. Pořádací práce konkrétního archivního materiálu (ostatní materiál). 13. Kompletace sepisovaných dokumentů, návod na vytvoření manipulačního seznamu. Náplní seminářů bude práce s konkrétním archivním materiálem, jeho pořádání a inventarizace. Práce budou probíhat v pracovních skupinách nejčastěji v pořádací místnosti na Katedře historie FF UP a předmětem bude archivní fond vypůjčený z konkrétní instituce. Dosud tak byly pořádány fondy římskokatolických farních archivů, osobní fondy či části spisoven.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny)
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 17 hodin za semestr
Výstupy z učení
Teoretický úvod společně se semináři by posluchačům měly dát zřetelnou představu o tom, jak se archivář rozhoduje při zpracovávání konkrétního fondu, a pomoci jim osvojit si způsoby práce při třídění, pořádání a inventarizaci různých typů archivního materiálu (úřední knihy, spisový a účetní materiál). Na základě aplikace příslušných metodik by měli být posluchači schopni najít nejvhodnější způsob práce pro konkrétní fond (zachování původního členění či zavádění umělých schémat dle příslušných metodik), dále také vytvořit manipulační seznam. Cílem seminářů je naučit posluchače základní orientaci v archivních fondech a pomocí prakticky laděného semináře mu přiblížit, jak vypadají dokumenty při převzetí, jak probíhá volba pořádacího systému a jak probíhá samotné pořádání a inventarizace. Je pravděpodobné, že tato zkušenost "z opačné strany" by mohla pomoci studentům historie se lépe orientovat v archivních fondech a lépe dohledat potřebné prameny.
Posluchač se orientuje se v odborné terminologii a literatuře, na jejímž základě umí vyhledat metodiky pro pořádání a inventarizaci fondů. Konkrétní archivní materiál je schopen rozčlenit na základní kategorie a pokusit se o jeho popis v rámci manipulačního seznamu.
Předpoklady
Předmět neklade žádné předběžné požadavky na studenta, výhodou je absolvování předmětu archivnictví.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Závěrečná zpráva

účast minimálně 80 % zápočet na základě aktivní účasti v rámci semináře a za vypracovaný manipulační seznam
Doporučená literatura
  • Archivní fondy a sbírky.
  • Archivnictví a spisová služba (skripta)..
  • Další literatura:.
  • BARTOŠ, Josef, CHOBOT, Karel. (1995). Úvod do archivnictví pro historiky. Olomouc.
  • ČECHOVÁ, Gabriela a kol. (1965). Archivní příručka. Praha.
  • WANNER, Michal a kol. (2015). Základní pravidla pro zpracování archiválií. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní