Název předmětu | Seminář k dějinám 19. století B |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YD19B |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Cílem tohoto semináře je představit některé zásadní kapitoly hospodářských a sociálních dějin "dlouhého" 19. století. 1) Úvodní hodina 2) Od poddanství k občanství (právní rámec a proměny struktury společnosti, mobilita) 3) Šlechta I. (struktura šlechty monarchie, vysvětlení základních pojmů, pozice a role šlechty ve společnosti) 4) Šlechta II. (zisk šlechtictví během "dlouhého" 19. století - předpoklady a podmínky) 5) Industriální společnost - modernizace, proto-industrializace, průmyslová revoluce - industrializace (vysvětlení základních pojmů) 6) Podnikatelstvo jako předmět historického výzkumu (představení podnikatelstva jako specifické sociální skupiny a jeho role ve společnosti) 7) Každodennost I. (hygiena, zdravotní péče, bydlení,) 8) Každodennost II. (objev volného času, festivity, sport,) 9) Sekularizace společnosti (náboženství a společnost, církev a stát) 10) Volitelné téma hodiny 11) Zápočtový test Doporučená literatura: LENDEROVÁ, Milena - JIRÁNEK, Tomáš - MACKOVÁ, Marie: Z dějin české každodennosti. Život v 19. století. Praha 2017. MACHAČOVÁ, Jana - MATĚJČEK, Jiří: Nástin sociálního vývoje českých zemí 1781-1914. Praha 2010. MYŠKA, Milan: Problémy a metody hospodářských dějin: metodické problémy studia dějin sekundárního sektoru. Ostrava 2010.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Semináře rozebírají zásadní problémy dějin, základní odbornou literaturu a představují nejdůležitější prameny k vybraným problémům.
Student se podrobněji seznámí s vybranými tématy daného historického období a s k nim se vztahující literaturou. |
Předpoklady |
Základní znalost dějin 19. století.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Aktivní účast na seminářích, studium zadaných textů a splnění zápočtového testu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |