Vyučující
|
-
Slavíková Věra, Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů 1. Pojem pramen, základní klasifikace pramenů. 2. Úřední prameny, jejich klasifikace, příklady. 3. Ego-dokumenty (deníky, korespondence, paměti). 4. Dobová publicistika jako pramen (noviny, letáky, kramářské písně) 5. Tištěné prameny - statistiky, schematismy, úřední kalendáře, adresáře, zprávy o činnosti. 6. Písemné záznamy ústní tradice a ústní lidové slovesnosti. 7. Hmotné a obrazové prameny (včetně fotografií a filmu), slovníky, encyklopedie, interpretace. 8. Vyhledávání pramenného materiálu, postupy při práci s ním. 9. Vnitřní a vnější kritika historických pramenů. Interpretace. 10. Vydané prameny, edice, nejstarší edice k českým dějinám; edice středověkých pramenů. 11. Edice k ranému novověku a obrození, další edice dle typu pramenů. 12. Internetové zdroje pro prameny a edice pramenů. 13. Exkurze po olomouckých památkách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit historický pramen, základní pojmy s ním spojené, dále se představí klasifikace historických pramenů z různých aspektů. Důraz bude kladen na kritiku pramenů a jejich interpretaci. Pozornost bude věnována také vydávání historických pramenů a hlavním kritickým edicím. I když hlavní část semináře připadá na prameny písemné (úřední, osobní povahy či publicistiku), posluchači získají základní vhled do pramenů obrazových a hmotných.
Posluchač se orientuje v odborné terminologii a v edicích pramenů, má přehled o jednotlivých typech pramenů a jejich využitelnosti pro další práci. Je schopen aplikovat teoretické znalosti na praktickém příkladu vyhledání informačních zdrojů pro určité téma. Má přehled i o nepísemných pramenech, což dokáže prakticky aplikovat při popisu konkrétní stavební památky.
|
Předpoklady
|
Předmět předpokládá základní znalosti pojmů a přehled, získané z předmětu Úvod do studia pomocných věd historických a archivnictví.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
zápočet na základě aktivní účasti v rámci semináře a za vypracované drobné referáty (představení ediční řady, soupis pramenů a literatury ke zvolenému tématu), dále také za aktivní účast na exkurzi historickou Olomoucí (referát k památce) a za úspěšné vykonání zápočtového testu
|
Doporučená literatura
|
-
(2014). Úvod do studia dějepisu I. a II.. Brno.
-
BARTOŠ, Josef:. (1992). Úvod do nauky o historických pramenech. Olomouc.
-
HEROUT, Jaroslav. Slabikář návštěvníka památek. Praha.
-
HROCH, Miroslav a kol. (1985). Úvod do studia dějepisu. Praha.
-
KRMÍČKOVÁ, Helena. (2014). Edice středověkého diplomatického materiálu.. Brno.
-
PETRÁŇ, Josef a kol. (1983). Úvod do studia dějepisu III. Nauka o historických pramenech.. Praha.
-
STORCHOVÁ, Lucie a kol. (2014). Koncepty a dějiny: Proměny v současné historické vědě.. Praha.
-
ŠŤOVÍČEK Ivan a kol. (2002). Zásady vydávání novověkých historických pramenů z období od počátku 16. století do současnosti. Praha.
|