Předmět: Žena v moderních dějinách

» Seznam fakult » FIF » KHI
Název předmětu Žena v moderních dějinách
Kód předmětu KHI/XŽE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kohoutová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Po stručném úvodu zaměřeném na dědictví 18. století a osvícenského diskurzu bude v průběhu semestru pojednáno o ženách z různých společenských vrstev i rozličných evropských regionů. Zvláštní pozornost bude věnována konceptu oddělených sfér a jejich genderování a také mateřství, jeho glorifikaci a zrození kultu "nové matky". Z důvodu kontextuálosti bude jedno téma věnováno problematice mužů a mužské identity. V druhé polovině semestru pak bude na programu seznámení se základními rysy vývoje feministického hnutí až po etablování gender studies jako oboru společenských věd, přičemž stranou nezůstanou ani nové trendy v oblasti studia dějin ženy a problematika gender history.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 75 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je: - na pozadí genderu a genderových vztahů seznámit studenty s konstruováním ženské identity a s proměnami ženské role/ženských rolí v moderní společnosti; - rozvíjet dovednosti studentů v oblasti samostatné práce s odbornou literaturou a interpretace historických pramenů; - rozvíjet dovednosti studentů spojené s realizací vlastního výzkumu (formulace badatelské otázky, vyhledávání a interpretace relevantních zdrojů, sepsání vlastního odborného textu v podobě seminární práce).
Studenti se seznámí s tím, jak se v moderních dějinách vyvíjely představy o feminitě a také jak feminní identitu zakoušely a prožívaly samotné ženy. Studenti procvičí své dovednosti v oblasti interpretace historických pramenů a práce s odbornou historickou literaturou. Studenti procvičí své dovednosti v oblasti vedení vlastního historického výzkumu (vymezení dílčího tématu, formulace badatelské otázky, vyhledávání a interpretace relevantních zdrojů, písemné zpracování odborného textu v podobě seminární práce).
Předpoklady
U studentů se předpokládá dobrá znalost moderních sociálních a kulturních dějin. Studenti by měli mít alespoň pasivní znalost angličtiny.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Požadavky ke zkoušce: - účast na hodinách (max. 3 absence); - aktivní práce v hodinách; - četba zadaných textů před hodinou (s texty se bude pracovat v hodinách, je tedy nutné je mít v hodině k dispozici); - seminární práce s následujícími parametry: 7-8 normostran textu; vlastní badatelské téma; poznámkový aparát.
Doporučená literatura
  • Abramsová, Lynn. (2005). Zrození moderní ženy. Evropa 1789-1918.. Brno.
  • Aries, Philippe - Duby, Georges (eds.). (2000). A History of Private Life. Vol. IV. From the Fires of Revolution to the Great War. Cambridge, Mass.
  • Bahenská, Marie. (2005). Počátky emancipace žen v Čechách. Dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha.
  • Bocková, Gisela. (2007). Ženy v evropských dějinách. Od středověku do současnosti. Praha.
  • Čadková, Kateřina - Lenderová, Milena - Stráníková, Jana (eds.). Dějiny žen aneb Evropská žena od středověku do poloviny 20. století v zajetí historiografie. Pardubice. 2006.
  • Davidoff, Leonore - Hall, Catherine. Family Fortunes. Men and Women of the English Middle Class 1780-1850. London and New York. 2007.
  • Duby, Georges - Perrot, Michelle (eds.). (1993). History of Women in the West. Vol. IV.. Cambridge, Mass., and London.
  • Goody, Jack. (2006). Proměny rodiny v evropské historii. Praha.
  • Lenderová, Milena a kol. Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha. 2009.
  • Lenderová, Milena. (1999). K hříchu i k modlitbě. Žena v minulém století.. Praha.
  • Linda L. Clark. Women and Achievement in Nineteenth-Century Europe. Cambridge. 2008.
  • Offen, Karen. (2000). European Feminisms 1700-1950. A Political History. Stanford.
  • Tosh, John. Manliness and Masculinities in Nineteenth-Century Britain. Harlow. 2005.
  • Vojáček, Milan (ed.). (2007). Reflexe a sebereflexe ženy v české národní elitě 2. poloviny 19. století. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -