Vyučující
|
-
Švaříčková Slabáková Radmila, prof. Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
šlechta v 19. století I - historiografie, struktura (první a druhá společnost), hierarchie šlechty Šlechta v 19. století II - vztah mezi šlechtou a buržoazií, jejich hodnoty, symbióza nebo konflikt, aristokratizace buržoazie či zburžoaznění šlechty? Šlechta v 19. století III - emoce, city, výchova Šlechta v 19. století IV - smrt a pohřbívání Šlechta ve 20. století Česká kolektivní paměť a šlechta Symbolický kapitál šlechty - morálka, čest a paměť Meze a možnosti životního příběhu a biografie, současná orální historie Příběhy utrpení a hrdinství jako tradovací typy, film jako životní příběh Narativní strategie v rozhovorech se šlechtou Mýtus šlechty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Seminář se bude zabývat nejen dějinami (české) šlechty v 19. a 20. století. Jeho cílem je též zkoumat příčiny současného ?mýtu? o šlechtě, analyzovat jeho kořeny a jeho projevy v české kolektivní paměti. Hodnoty a identita šlechty jsou pak klíčem k poznání kolektivní paměti šlechty, tak jak se utvářela od vzniku občanské společnosti a během 20. století. K této paměti patří také střetávání se šlechty s měšťanstvevm, jakož i specifický životní styl šlechty, její symbolický kapitál. Limity a možnosti životních příběhů, pamětí a biografie pak budou zkoumány v teoretické i praktické rovině a nastaví další zrcadlo současnému šlechtickému mýtu.
Teoretické i praktické kompetence - dějiny šlechty, prohloubení četby kurentem apod.
|
Předpoklady
|
Znalosti dějin 19.-20. století na úrovni státní bakalářské zkoušky. Pasivní znalost němčiny a angličtiny, četba kurentu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Aktivní účast v hodinách. Povinná četba na každou hodinu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bezecný ZDeněk. (2005). Příliš uzavřená společnost. Praha.
|