Předmět: Renesance a humanismus

» Seznam fakult » FIF » KHI
Název předmětu Renesance a humanismus
Kód předmětu KHI/XRH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kalous Antonín, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Seminář se bude věnovat humanismu a renesanci a jejich výkladu v historiografii. Náplní hodin bude především italské prostředí 14. a 15. století, se zaměřením na Florencii, Benátky, Řím a další renesanční a humanistická centra z hlediska kulturní historie a dějin idejí. Také šíření renesance a humanismu v samotné Itálii a za Alpami v dalších zemích Evropy. Zaměří se zvláště na střední Evropu (Uhry, české země, Polsko).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Orientace v problematice humansimu a renesance, především s důrazem na zahraniční literaturu, novější výsledky bádání atd.
Schopnost evaluace a analýzy literatury a pramenů italské renesance. Schopnost diskuze nad odborným textem, diskuze o jednotlivých problémech. Porozumění problematice historického fenoménu a transferu idejí.
Předpoklady
Student by se měl orientovat v dějinách středověku a raného novověku, znát přehledně italské dějiny.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Aktivní účast na semináři, četba doporučené literatury, diskuze, esej, kolokvium.
Doporučená literatura
  • Andrew Martindale. (1971). Člověk a renesance.. Praha.
  • Charles Stinger. (1998). The Renaissance in Rome.. Bloomington.
  • Jill Kraye (ed.). (1996). The Cambridge Companion to Renaissance Humanism.. Cambridge.
  • John M. Najemy (ed.). (2004). Italy in the Age of the Renaissance.. Oxford.
  • Jonathan Woolfson (ed.). (2004). Palgrave Advances in Renaissance Historiography. Basingstoke.
  • Josef Macek. (1965). Italská renesance.. Praha.
  • Paul Oskar Kristeller. (2007). Osm filosofů italské renesance. Praha.
  • Paul Oskar Kristeller. (1979). Renaissance Thought and Its Sources. New York.
  • Peter Burke. (1996). Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii.. Praha.
  • Roy Porter - Mikuláš Teich (edd.). (1992). The Renaissance in National Context.. Cambridge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -