Předmět: K smrti se rodíme. Život a smrt v pramenech raného novověku

» Seznam fakult » FIF » KHI
Název předmětu K smrti se rodíme. Život a smrt v pramenech raného novověku
Kód předmětu KHI/XKSR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Program: Cílem semináře bude seznámit se s bohatou škálou funerálních pramenů a jejich výpovědními možnostmi, současně konfrontovat moderní představy o smrti s jejich podobou a vývojem ve starších obdobích. Základní prameny: katechetika, homiletika, ?Ars moriendi? ? Příručky dobré smrti; testamenty, pozůstalostní inventáře; pohřební slavnost: popisy pohřebních průvodů, pohřební kázání, castrum doloris; pohřební kaple, náhrobek, epitaf. Barokní kostnice. Očistcové kaple. Dobové drama, poezie, próza, hudba, kramářská píseň. Raněnovověká společnost v pohřebních kázáních. Detailní pozornost bude věnována pohřebním kázáním a jejich pramenným možnostem: pohřební kázání v raném novověku v protestantském a katolickém prostředí (specifika konfesně odlišných komemorativních kultur, dosavadní výzkum, badatelská centra); pohřební kázání jako biografický pramen, možnosti a meze; pohřební kázání jako pramen pro výzkum dějin smrti, nemoci, stáří; pohřební kázání jako pramen pro gender výzkum, pro dějiny dětství, vzdělání, cestování, pro dějiny nejrůznějších sociálních skupin atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Představy o životě a smrti se v minulosti lišily od našeho vnímání: z našich životů vytěsněná a sekularizovaná smrt, probíhající v sterilizovaném nemocničním prostředí, se značně odlišuje od vnímání smrti jako následku prvotního hříchu a současně jako vyvrcholení života, rozhodujícího okamžiku, v němž bylo možno mnohé napravit, ale také pokazit. Každodenní příprava na smrt byla přirozenou součástí života a ?memento mori? tvořilo jeden z pilířů tehdejší mentality.
Absolvent předmětu rozlišuje mezi dnešním chápáním smrti a jejím chápáním v raném novověku. Zná nejdůležitější funerální a komemorativní prameny, dokáže je interpretovat. Orientuje se v domácí a zahraniční historiografii.
Předpoklady
Nejsou specifické požadavky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

zápočet: aktivní účast na seminářích, četba textů, diskuse kolokvium: seminární práce
Doporučená literatura
  • Aries Philip. (2000). Dějiny smrti I a II. Praha .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -