| Název předmětu | K smrti se rodíme. Život a smrt v pramenech raného novověku |
|---|---|
| Kód předmětu | KHI/XKSR |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Program: Cílem semináře bude seznámit se s bohatou škálou funerálních pramenů a jejich výpovědními možnostmi, současně konfrontovat moderní představy o smrti s jejich podobou a vývojem ve starších obdobích. Základní prameny: katechetika, homiletika, ?Ars moriendi? ? Příručky dobré smrti; testamenty, pozůstalostní inventáře; pohřební slavnost: popisy pohřebních průvodů, pohřební kázání, castrum doloris; pohřební kaple, náhrobek, epitaf. Barokní kostnice. Očistcové kaple. Dobové drama, poezie, próza, hudba, kramářská píseň. Raněnovověká společnost v pohřebních kázáních. Detailní pozornost bude věnována pohřebním kázáním a jejich pramenným možnostem: pohřební kázání v raném novověku v protestantském a katolickém prostředí (specifika konfesně odlišných komemorativních kultur, dosavadní výzkum, badatelská centra); pohřební kázání jako biografický pramen, možnosti a meze; pohřební kázání jako pramen pro výzkum dějin smrti, nemoci, stáří; pohřební kázání jako pramen pro gender výzkum, pro dějiny dětství, vzdělání, cestování, pro dějiny nejrůznějších sociálních skupin atd.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Představy o životě a smrti se v minulosti lišily od našeho vnímání: z našich životů vytěsněná a sekularizovaná smrt, probíhající v sterilizovaném nemocničním prostředí, se značně odlišuje od vnímání smrti jako následku prvotního hříchu a současně jako vyvrcholení života, rozhodujícího okamžiku, v němž bylo možno mnohé napravit, ale také pokazit. Každodenní příprava na smrt byla přirozenou součástí života a ?memento mori? tvořilo jeden z pilířů tehdejší mentality.
Absolvent předmětu rozlišuje mezi dnešním chápáním smrti a jejím chápáním v raném novověku. Zná nejdůležitější funerální a komemorativní prameny, dokáže je interpretovat. Orientuje se v domácí a zahraniční historiografii. |
| Předpoklady |
|
Nejsou specifické požadavky.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
zápočet: aktivní účast na seminářích, četba textů, diskuse kolokvium: seminární práce |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |