Název předmětu | Seminář k dějinám 20. století B |
---|---|
Kód předmětu | KHI/XD20B |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Poválečná Evropa Tématické okruhy: Politický vývoj západní Evropy: rozdělení Evropy, srovnání obou bloků, zbytky předválečných západoevropských diktatur, radikální 60. léta, triumf sociální demokracie, Detente a Ostpolitik, rozpad Sovětského svazu a současná situace Ekonomika: poválečná rekonstrukce, expanze západní Evropy na světové trhy v 60. letech, krize z roku 1973, kolaps sovětského hospodářského modelu a nové příležitosti pro západní státy Společnost: demografie, emigrace a imigrace, pracovní návyky, životní standart, urbanizace a venkov, cestovní ruch, vzdělávání, média, náboženství, gender Zahraniční politika: mezievropské vztahy, bezpečnostní politika, evropská integrace, vztahy se světem, dekolonizace, globalizace Doporučená bibliografie: DINER, Dan. Catactlyms. A History of the Twentieth Century from Europe's Edge. Madison: The University of Wisconsin Press, 2008. FULBROOK, Mary (ed.). Europe since 1945. New York: Oxford University Press, 2001. HOBSBAWM, Eric. Věk extrémů: krátké 20. století 1914-1991. Praha: Argo 1998. JOHNSON, Paul. Dějiny 20. století. Praha: Rozmluvy, 2014. JUDT, Tony. Poválečná Evropa: její historie od roku 1945. Praha: Prostor, 2017. LUŇÁK, Petr. Západ (Spojené státy a Západní Evropa ve studené válce). Praha: Libri 1997. MASON, David. S. A Concise history of Modern Europe. Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers, 2011. VYKOUKAL, Jiří, LITERA, Bohuslav, TEJCHMAN, Miroslav. Východ. Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989. Praha 2000.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení |
Seminář Poválečná Evropa shrnuje vývoj a proměny evropského kontinentu po skončení druhé světové války až do současnosti. Hlavní důraz bude kladen na západní Evropu v tomto období a srovnání s tím, co se dělo za železnou oponou. Nepůjde o dějiny jednotlivých států, ale spíše o nastínění politických trendů celého západního bloku a důraz bude kladen také na další témata jako je ekonomika, společnost, evropská integrace a zahraniční vztahy. Seminář je vyučován formou Flipped classroom, což znamená, že se studenti doma podívají na přednášku a v hodinách pak o daném tématu budeme diskutovat.
Po završení kurzu by studenti měli být schopni hlouběji pochopit poválečný vývoj Evropy. Nepůjde pouze o sumarizaci důležitých dějinných událostí, ale o zařazení těchto procesů do širších vazeb v rámci kontinentu. Kromě toho studenti poznají proměnu významu Evropy ve světě. Všechny tyto nabyté znalosti budou umět také náležitě interpretovat. |
Předpoklady |
Hlavním záměrem kurzu je představit studentům poválečný vývoj v Evropě z hlediska politiky, ekonomiky, společnosti a zahraničních vztahů. K absolvování kurzu není zapotřebí předchozích vědomostí, protože jedním ze záměrů je také rozšíření obecných, nebo na střední škole nabytých znalostí. V průběhu kurzu se budeme soustředit především na vývoj od rozdělení Evropy po její integraci, a sice z pohledu západních států jako je Francie, Západní Německo, Velká Británie, Itálie, nebo Španělsko. Součástí kurzu je také týmový videoprojekt a jeho prezentace, kde si studenti vyzkouší interakci se současnými politickými, diplomatickými a akademickými činiteli.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Seminární práce
K získání zápočtu je nutná docházka. Povoleny jsou maximálně tři neomluvené absence. Aktivní zapojení do diskuze v hodinách. Odevzdání krátkého týmového videoprojektu a jeho prezentace. Splnění tří průběžných testů, u každého je nutné dosáhnout alespoň na 70 % bodů. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |